Klimatænketank: Fransk bilforbud er godt - men ikke nok

Der er brug for et internationalt forbud mod benzin- og dieseldrevne biler, hvis det for alvor skal have en effekt på klimaet.

ARKIVFOTO. Det er forventningen, at der bliver solgt 1.800 elbiler i år og i alt 24.100 frem til og med 2020. (se Ritzau historie 070900) Elbil. Nissan Leaf ved CLEVER ladestander. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

Det er i den grad positivt, at den franske regering i dag har annonceret, at den vil indføre et totalt stop for salg af benzin- og dieseldrevne biler, som skal gælde fra 2040.

Men hvis man for alvor vil bekæmpe den menneskeskabte globale opvarmning, er det ikke nok, at et enkelt land forbyder de klimaskadelige biler.

Der er derimod brug for en mere koordineret og omfattende indsats, der strækker sig på tværs af landegrænserne.

Det er meldingen fra klimatænketanken Concito.

- Transportsektoren er et af de store smertensbørn, når det kommer til klimaindsatsen, og få lande har langsigtede strategier for området. Derfor er det rigtig godt, at Frankrig som det første land i verden vil stoppe for salget af benzin- og dieselbiler, siger chefkonsulent Henrik Gudmundsson, der blandt andet har fokus på transportsektoren.

- Men det er svært for et enkelt land at rykke ved markedet, og det er heller ikke sikkert, at andre lande nu vil følge trop. Derfor burde det være noget, man eksempelvis fra EU’s side skulle blive enige om, siger han.

'En sand revolution'

Det var den franske energiminister, Nicolas Hulot, som i dag meddelte på et pressemøde, at det om 23 år skal være slut med at sælge benzin- og dieseldrevne biler i Frankrig.

I dag udgør hybridbiler ifølge BBC 3,5 procent af den franske bilflåde, mens elbiler blot udgør 1,2 procent. Men den franske regering vil blandt andet give en skatterabat til franskmænd, der skiller sig af med deres gamle bil, hvis den er produceret før 2001.

- Det er en sand revolution, lød det fra energiministeren, hvis mål er at gøre Frankrig til verdens førende land, når det kommer til den grønne omstilling.

Frankrig er dog ikke det første land, som har fokus på de klimavenlige biler.

I Norge triller der lige nu mere end 100.000 elbiler rundt på vejene, og den norske regerings mål er, at alle nysolgte biler i 2025 skal være såkaldt nul-emissionsbiler.

I Tyskland vil et flertal i landets Forbundsråd, der repræsenterer landets 16 delstater, forbyde benzin- og dieseldrevne biler fra 2030. I Indien går regeringen efter, at hele landets bilflåde i 2030 består af elektriske biler. Og her hjemme har venstrefløjspartierne Alternativet, Radikale, SF og Enhedslisten fremsat et beslutningsforslag om at undersøge en udfasning af fossildrevne biler fra 2025.

Samtidig har den svenske bilproducent Volvo meddelt, at alle koncernens biltyper fra 2019 vil have en elektrisk motor. Volvo bliver dermed den første etablerede bilproducent, der siger farvel til biler, som udelukkende kører på benzin eller diesel.

Ifølge Henrik Gudmundsson sker der meget i øjeblikket, når det kommer til elbiler. Men der er stadig brug for ”en radikal omstilling”, hvis det for alvor skal batte noget, understreger han.

- Ikke mindst fra Danmarks side, som er et af de fodslæbende lande på transportområdet. Det kan dog være, at industrien overrasker os og overhaler politikerne indenom. For lige nu kan vi ikke vente på, at vi får den perfekte politik på området, siger Henrik Gudmundsson.