Google og Facebook går til kamp mod falske nyheder i Frankrig

Netgiganterne forsøger at komme falske nyheder til livs via samarbejde med en række franske medier.

Det franske valg, hvor Marine Le Pen fra Front National er en af præsidentkandidaterne, skal så vidt muligt ikke påvirkes af falske nyheder, mener Facebook og Google. (Foto: © Robert Pratta, Scanpix)

Franskmændene skal snart til stemmeurnerne og vælge Frankrigs næste præsident. Og det skal ske på så oplyst et grundlag, som muligt.

Derfor forsøger søgemaskinen Google og det sociale netværk Facebook nu at forhindre falske nyheder i at sprede sig på deres platforme.

De to internetgiganter er gået sammen med en række franske medier, heriblandt AFP, Le Monde og L'Express om et initiativ kaldet 'Cross Check', hvor læserne får mulighed for at dobbelttjekke, om historien holder vand. Det skriver Reuters.

Facebook har taget et lignende initiativ i Tyskland, hvor frygten også går på, at falske nyheder kan være med til at påvirke det kommende valg.

Initiativerne kommer i kølvandet på det amerikanske valg, hvor Facebook blev kritiseret for ikke at gøre nok for at forhindre falske nyheder i at sprede sig via det gigantiske netværk.

Facebook-brugere får med det nye initiativ mulighed for at klikke på en knap, hvis der er mistanke om, at nyheden er falsk. Når tilpas mange har gjort det, vil en gruppe faktatjekkere undersøge, om nyheden rent faktisk er falsk.

Task force i EU deler frygten

Frygten for de falske nyheder er ikke forbeholdt Google og Facebook, der er bange for at mere med til at sprede usandheder.

I 2015 oprettede EU en task force, der skal kæmpe for, at fællesskabets borgere ikke bliver taget ved næsen, når de søger information på nettet.

EU's task force skal blandt andet samle konkrete eksempler på forsøg på falske nyheder og misinformation, som de vil sende ud i nyhedsbreve.

Samtidig vil indsatsgruppen benytte sig af et frivilligt netværk, der skal registrere så mange forsøg på at sprede falske informationer som muligt.