Gymnasieelever skal meditere sig fri for stress

Meditationsteknikker fra Mindfulness skal hjælpe gymnasieelever til at bevare overblikket i en travl hverdag.

Horsens gymnasium har introduceret eleverne til Mindfulness-teknikker, som skal mindske deres stress i hverdagen. (modelfoto) (© Colourbox)

Gymnasieeleverne skal passe lektierne, afleveringerne og fritidsjobbet, men de skal også have tid til festerne, de sociale medier og overvejelser om fremtiden.

Det er en spændende tid, men stress truer også med at blande sig i gymnasieelevernes travle liv. Derfor har eleverne på Horsens Gymnasium fået en introduktion til Mindfulness-teknikker, der skal give dem mere overblik og overskud i hverdagen.

- Mindfulness er ikke så langhåret, men en ganske simpel teknik, som kan hjælpe til med at være til stede her i nuet, fortæller lektor Lars Moeslund, som står bag temadagen på Horsens Gymnasium og selv har praktiseret Mindfulness i flere år.

Meditation giver evne til at fokusere

Eleverne blev introduceret til en række meditationsteknikker, som de kan bruge i hverdagen. Med noget øvelse vil det blandt andet gøre dem bedre til at fokusere på nuet, fortæller lektor Lars Moeslund.

- Ligesom med sport og instrumenter, så kræver meditation øvelse, øvelse og øvelse. Når man mediterer, så ændres hjernen og gør dig i stand til at blive mere fokuseret og dæmpe dine angstsymptomer, siger Lars Moeslund.

Han havde forventet mere skepsis fra eleverne, som har taget godt imod teknikkerne.

Gymnasielev: Spændende at prøve

Daniel Jensen er elev i 3.g på Horsens gymnasium og blev allerede introduceret til teknikkerne på en temadag kort før forårets eksamener. Han benytter teknikkerne i sin hverdag.

- Nu sidder jeg ikke og mediterer i 10 minutter til et kvarter om dagen, som man muligvis skal gøre for at følge det helt præcist, men jeg har brugt nogle af teknikkerne til at få et overblik og leve i nuet i stedet for at fokusere på en masse afleveringer i fremtiden, fortæller Daniel Jensen.

Der er måske mere Mindfulness på vej til eleverne på Horsens Gymnasium, som i øjeblikket arbejder på at indgå i et forskningsprojekt under Dansk Center For Mindfulness ved Aarhus Universitet, som skal hjælpe gymnasielever med at forebygge stress.