Transportminister kaldes i samråd: Arrogant og hånligt svar

Den nye ministers udtalelser om, at nordjyske trafikanter må køre på andre tidspunkter af døgnet for at undgå kø, har vakt forargelse.

Transportministeren svarede på spørgsmål om en 3. Limfjordsforbindelse efter Vejdirektoratets seneste tal viser, at 80.106 biler nu kører gennem Limfjordstunnelen i døgnet på hverdage

En udtalelse om nordjyders trafikvaner sender den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA), i samråd i Folketinget.

Her skal han forklare torsdagens udtalelser om, at trængslen ved Limfjordstunnelen mellem Vendsyssel og Himmerland kan løses ved at sprede trafikken.

- Limfjordstunnellen har en betydelig restkapacitet, hvis vi kan få trafikanterne til at køre tidligere eller senere - især om morgenen, sagde ministeren blandt andet i spørgetimen.

Det har fået socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn til at kalde ministeren i samråd, fordi han finder ministerens holdning bekymrende.

- Jeg synes, det er et usædvanligt arrogant og hånligt svar, som ministeren giver til os nordjyder, siger den nordjyske folketingspolitiker.

Han mener, at alle allerede i dag kører uden for myldretiden, hvis det er muligt.

- Der er jo ingen, der synes, det er sjovt at holde i kø, siger han.

Den seneste måling fra Vejdirektoratet viser, at Limfjordstunnelen med over 80.000 biler i døgnet i hverdagene, har nået sin grænse for "kritisk trængsel".

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) erkendte i spørgetimen, at Limfjordstunnelen især om morgenen og om eftermiddagen er proppet med biler - men de nordjyske bilister er ikke så hårdt ramt som eksempelvis bilisterne i Hovedstadsområdet, sagde ministeren.

  • Kritisk trængsel: Betyder at hastigheden er reduceret med 25-30 km/t samtidig med, at der er høj risiko for at trafikken pludselig går i stå.