En udtalelse om nordjyders trafikvaner sender den nye transportminister, Ole Birk Olesen (LA), i samråd i Folketinget.
Her skal han forklare torsdagens udtalelser om, at trængslen ved Limfjordstunnelen mellem Vendsyssel og Himmerland kan løses ved at sprede trafikken.
- Limfjordstunnellen har en betydelig restkapacitet, hvis vi kan få trafikanterne til at køre tidligere eller senere - især om morgenen, sagde ministeren blandt andet i spørgetimen.
Det har fået socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn til at kalde ministeren i samråd, fordi han finder ministerens holdning bekymrende.
- Jeg synes, det er et usædvanligt arrogant og hånligt svar, som ministeren giver til os nordjyder, siger den nordjyske folketingspolitiker.
Han mener, at alle allerede i dag kører uden for myldretiden, hvis det er muligt.
- Der er jo ingen, der synes, det er sjovt at holde i kø, siger han.
Den seneste måling fra Vejdirektoratet viser, at Limfjordstunnelen med over 80.000 biler i døgnet i hverdagene, har nået sin grænse for "kritisk trængsel".
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) erkendte i spørgetimen, at Limfjordstunnelen især om morgenen og om eftermiddagen er proppet med biler - men de nordjyske bilister er ikke så hårdt ramt som eksempelvis bilisterne i Hovedstadsområdet, sagde ministeren.
- •
Kritisk trængsel: Betyder at hastigheden er reduceret med 25-30 km/t samtidig med, at der er høj risiko for at trafikken pludselig går i stå.