Nu skal børnene opdrage forældrene: Spar på vandet, mor og far

Hvis den grønne omstilling skal lykkes, så skal det gå gennem børnene, mener Aalborg Kommune.

Tre-årige Laurits og Alexander har allerede indprentet sig, at der er forskel på stort og lille skyl, når man har været på toilettet. (Foto: © Katrine Seier, DR Nórdjylland)

Børn skal lære at spare på varmen, vandet og strømmen, så de kan lære deres forældre det. Sådan lyder det fra Aalborg Kommune, hvor man har ansat en såkaldt energimanager, der skal hjælpe institutioner med at spare.

Der ligger nemlig et stort potentiale i at forbedre energiforbruget i børnehaver, siger rådmand for Energi- og Miljøforvaltningen i Aalborg Kommune, Lasse Olsen (EL):

- Det er både steder, hvor der bliver brugt meget energi, og så er det også der, hvor vi har mulighed for at lære børnene om den grønne adfærd helt fra de er små, siger han.

Det sidste er ifølge rådmanden nødvendigt, hvis kommunerne skal lykkes med en grøn omstilling. - Både vores skoler, vores plejehjem og vores børnehaver jo er en del af vores samlede energiforbrug og vores samlede CO2-belastning, siger han.

I Aalborg Kommune hedder energimanageren Kristian Rønnest. Sammen med ansatte på 18 forskellige institutioner arbejder han på at sætte børnehavernes energiforbrug ned. Og det kan være meget enkle tiltag, der gør en stor forskel.

- Det kunne for eksempel være at slukke lyset eller justere på varmen, altså tjekke at børnene ikke går rundt og skruer på termostaterne, og hvis de gør, så få dem lært, at det skal man ikke, siger han.

Andre tiltag kan være at få det sat i system, så vinduer bliver lukket efter udluftning, og forbruget jævnligt bliver aflæst, så både kommune og institutioner kan følge med i udviklingen.

I børnehaven Flik-Flak i Gistrup uden for Aalborg har der blandt andet været fokus på vandforbruget, så opvaskemaskinen kun kører, når den er fuld, og der skiftes mellem stort og lille skyl efter toiletbesøg.

- Så skal man sige: jeg er færdig, og så skal man trykke på det lille skyl, hvis man har lavet tis, siger Laurits på tre år og viser, at man sagtens kan nøjes med to stykker papir, når man så efterfølgende har vasket fingre.

Systematiske aflæsninger kan ifølge energimanager Kristian Rønnest gøre det nemmere for institutionerne at stræbe efter nye mål. (Foto: © Katrine Seier, DR Nórdjylland)

Projektet handler altså om mere end at huske at slukke lyset og sikre sig, at radiatorer ikke buldrer løs i den enkelte institution. Også forældrene skal involveres.

- Det er jo det her med at skabe nogle gode rollemodeller, så børnene får den rigtige adfærd fra starten af. Det er i adfærden, det store potentiale er, siger energimanager Kristian Rønnest.

Han bakkes op af Tine Steen Larsen, der er lektor på Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.

- Jeg tror der, hvor det virkelig vil rykke, det er, når børnene får vanerne med hjem, så man også der får fokus på energien og lige får kigget efter, om der er nogle ting man kan ændre i forhold til energibesparelser, siger hun.

Kan være kæmpe energislugere

Hendes erfaring er, at børnehaver og institutioner kan være en kæmpe energisluger, hvis der ikke bliver holdt øje med driften og forbruget.

- Jeg tror, der er noget at hente næsten alle steder. Generelt set er byggebranchen ikke særlig god til at få fulgt op, når der bliver bygget nyt eller renoveret, siger lektoren, der mener, det hurtigt kan tjene sig selv hjem at ansætte en, der har fokus på energiforbruget i institutionerne.

- Måske er personalet kommet til at dreje på nogle indstillinger, som ikke er særligt hensigtsmæssige, og sådan noget vil man jo fange, hvis man gennemgår det systematisk, siger Tine Steen Larsen.

Projektet i Aalborg Kommune er støttet af EU og afsluttes i 2019.