Coop om omdiskuteret magasinforside: Det er over stregen

Coops informationsdirektør mener, at forsiden på denne måneds Samvirke skygger for debatten om fødevarer.

Forsiden på denne måneds Samvirke var ikke i orden, lyder det nu fra COOP.

Når handlende i flere af Coops butikker landet over vil have det seneste nummer af medlemsbladet Samvirke med hjem, så må de gå forgæves.

Flere uddelere har valgt at boykotte bladet på grund af en forside, som har mødt voldsom kritik.

På forsiden sidder en person og spiser salat iført beskyttelsesdragt og gasmaske. Historien handler om pesticidrester i danske fødevarer og er blevet mødt med massiv kritik fra flere større landbrugsorganisationer.

Blandt andet kalder formanden for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, forsiden for "vanvittig."

Og nu giver Coops informationsdirektør ham ret i, at forsiden ikke burde være havnet på gaden.

- Når den som her fuldstændig fjerner fokus sagens kerne, så er det gået for vidt, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark.

- Nogle gange skal man sparke hårdt til bolden for at få en debat i gang. Men her har man sparket for hårdt og stødt nogle mennesker for meget. Det er vi ærgerlige over, og det beklager vi, siger han.

Artiklerne i bladet er en del af en kampagne fra Coop og Danmarks Naturfredningsforening og skal sætte fokus på økologiske kontra konventionelle fødevarer.

Men særligt de billeder, man har valgt at illustrere historien med, møder altså kritik og har fået nogle af Coops butikker til at fjerne bladet helt fra hylderne.

Et af de steder er Dagli' Brugsen i Overlade i Nordjylland. Her skriver uddeleren i et Facebookopslag blandt andet, at de "ikke kan bakke op om måden, som debatten om økologi contra konventionelle varer er fremstillet på."

Også i Dagli' Brugsen i Gjerlev er bladet fjernet, fordi de har modtaget mange klager over det, lyder det på Facebook.

Selv informationsdirektøren erkender, at forsiden gik over stregen, så mener han, at det er en overreaktion at fjerne bladet fra butikkerne.

- Jeg synes, at det er okay, at man lægger bladet mere diskret, men jeg synes, at man skal udlevere det til de kunder, der vil læse bladet og de artikler, der er i det. Jeg synes ikke, man skal forhindre nogen i at læse bladet, siger han.

På trods af kritikken fra både brugsuddelere og landmænd landet over, så fortsætter kampagnen for flere økologiske fødevarer i danskernes indkøbsvogne, siger han.

- Vi vil fortsætte 35 års arbejde med at fremme økologien. Det har været med til at øge produktudviklingen, det har skabt nye varer, og det har været godt for miljøet. Den kommer vi til at fortsætte, siger Jens Juul Nielsen.