De små, uafhængige børnetøjsforretninger fylder mindre i gadebilledet. I stedet flytter salget i stigende grad over på nettet og ud i de store kædebutikker som supplement til salg af barnevogne og andet babyudstyr.
Det fortæller Michael Hillmose, direktør i brancheforeningen Dansk Mode og Textil.
- En stor del af de små butikker forsvinder i øjeblikket. Børnefamilier, som typisk har en travl hverdag, vil gerne shoppe på nettet i stedet for at bruge tid på at gå i butikker, siger han.
Den udvikling kan børnetøjsproducenten Brands4Kids i Herning, der står bag mærker som Pippi og Celavi, mærke. På fire år har virksomheden mistet 200 fysiske butikker som kunder.
- De individuelle børnetøjsbutikker har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Nettet har overtaget en stor del af salget af dansk børnetøj, siger medejer og salgdirektør Michael Nederby.
Udfordringen for de fysiske butikker er at tjene penge nok. Når nettet kan tilbyde et større udvalg og for forholdsvis små penge sende varer ud over hele landet, har forbrugeren i Thyborøn samme muligheder som forbrugeren i København, ræsonnerer Michael Nederby.
- Samtidig er børnetøj billigere end voksentøj. En typisk sweatshirt til et barn koster 150 kroner, mens en sweatshirt til voksne måske koster 300 kroner. Derfor er det sværere at få økonomien til at hænge sammen i børnetøjsbutikken, siger han.
Hos brancheforeningen Dansk Mode og Textil tror direktør Michael Hillmose, at udviklingen i børnetøjsbranchen er en forløber for, hvad der også vil ske på voksentøjsmarkedet.
- Vi vil se færre små uafhængige butikker og større webshops, siger han.
Trods nye tider går det godt for den danske modebranche generelt. Første kvartal af 2017 viser ifølge Dansk Mode og Textil en stigning i omsætningen på knap fem procent i forhold til samme perioder i 2016.
Under hver 10. stykke tøj solgt i Danmark er børnetøj.