Grænsehandlen i Tyskland lokker med fristende juletilbud på øl og sodavand. Men tænk på din tegnebog, inden du starter bilen og kører sydpå.
For hvis du bor langt fra grænsen, skal du handle stort ind, hvis du reelt skal gøre en god handel.
Det viser beregninger, som firmaet Spiir, der rådgiver om privatøkonomi, har lavet.
De har regnet på, hvor mange kasser dåseøl eller -sodavand, folk der kører fra Aarhus, Aalborg, Odense eller Holstebro skal læsse i bilen, hvis en tur til grænsen skal kunne betale sig økonomisk.
Og der skal en del sodavandskasser i bagagerummet, hvis du eksempelvis bor i Midt- og Vestjylland.
- Du skal faktisk helt op og købe 69 kasser, hvis du kører fra Holstebro, siger Cecilie Lærke Asaa fra firmaet Spiir.
Spiirs beregninger bygger udelukkende på køb af Tuborg-øl og Coca Cola. Årsagen til, at der skal fyldes mange kasser i bilen, er, at udgifterne til benzin og bilafgifter æder det meste af fortjenesten.
- Når du kører fra Holstebro og ned til Harrislee, som vores beregninger går på, så koster det dig cirka 1.400 kroner, uddyber Cecilie Lærke Asaa.
Artiklen fortsætter efter grafikken
Hygge frem for handel
Birgit Madsen fra Sunds kører af og til med familien til grænsen. Mest for hyggens skyld.
- Jeg ved udmærket godt, at der ingen økonomi er i det, men al fornøjelse koster, siger hun.
Tre kasser Tuborg koster 189 kroner i grænsebutikken, mens de som udgangspunkt koster 294 kroner i Netto i Danmark. Men igen udhuler biludgifterne ofte besparelsen, viser Spiirs beregninger.
- Så skal du faktisk op og købe 42 kasser øl, før du rammer en pris, hvor du kan spare penge, siger Cecilie Lærke Asaa.
42 kasser øl til juletiden - ellers tak, siger Birgit Madsen.
- Nej, aldrig om jeg vil have sådan et lager til at stå. Aldrig nogensinde, så har jeg jo til 10 år, lyder det.
Kan betale sig ved større køb
For økonom Niels Christian Schou fra Bording nær Ikast kan det til gengæld godt betale sig at køre til Tyskland og handle.
Han og familien går nemlig også efter hverdagsvarer og større isenkræmmerartikler, som er billigere i Tyskland. Disse varer har Spiir ikke lavet beregninger på.
- For nylig skulle jeg have nye briller, og de kostede 12.000 kroner i Danmark. I et prisforslag i Flensborg kostede de 6.000 kroner, siger Niels Christian Schou.
Spiir regner desuden på den samlede pris for at have bilen og køre turen. Og med dén udregning bliver turen dyrere, end når Niels Christian Schou sidder med sin egen lommeregner, fortæller han.
- Vi kigger alene på diesel-udgiften for vores bil. Slid regner vi ikke med - for bilens værdi bliver nok ikke væsentligt forringet af, at vi kører 400 km frem og tilbage til Flensborg. Og du skal afskrive på din bil, uanset om den står stille i garagen, eller om du kører i den, siger han.
Desuden er der oplevelser på rejsen, som er umulige at tælle med i regnestykket.
- Jeg kan godt regne på, hvor meget vi har sparet, men så tager man også noget ud af fornøjelsen ved turen - og det er en fornøjelsestur, siger han.
Danskernes grænsehandel
- •
Vi bruger årligt 13,5 milliarder på traditionel grænsehandel (typisk nydelsesmidler, elektronik og tøj).
- •
Grænsehandlen med øl og sodavand er faldet siden 2011, mens vi derimod køber mere slik og chokolade.
- •
37 procent af vores handel udenfor den danske grænse foregår i Tyskland.
- •
E-grænsehandel: Vi køber varer via udenlandske internetbutikker for 35 milliarder kroner om året.
- •
Kilde: Skatteministeriet
DR Midt & Vest undersøgte, om det kan betale sig at køre til grænsen og handle, efter Rasmus Jakobsen fra Holstebro spurgte #DRfordig, hvor tæt man skal bo på grænsen, før det kan betale sig at handle dér.