Når Copenhagen Pride løber af stablen i dag og ugen ud, så er det med stadig flere sponsorer i ryggen.
Firmaer som Netto, 7-eleven, og Panduro Hobby er blandt nogle af dem, der poster penge i den farverige festival, og faktisk har priden fået 30 procent flere sponsorer hvert år de seneste tre år.
Det stigende antal sponsorer kommer, fordi festivalen ikke kun er de homoseksuelles fest, men favner bredere, mener kommunikationschef Thomas Kim Rasmussen:
- Priden handler om mangfoldighed, om kærlighed og retten til at være sig selv, og samtidig har vi en masse virksomheder, der godt ved, at man skal kunne forstå værdien af mangfoldighed og være en inkluderende virksomhed, hvis man skal være konkurrencedygtig i dag, siger han.
Udover at få økonomisk støtte til blandt andet at arrangere den årlige parade, som går gennem København lørdag, så er der også andre gevinster ved de mange sponsorer for LGBT-festivalen.
- Vi får nogle rigtig spændende dialoger med de her virksomheder om, hvad man eksempelvis kan gøre for at sikre sine homoseksuelle medarbejderes rettigheder, siger Thomas Kim Rasmussen.
Hos et firma som Netto kan man også se værdien i at poste penge i arrangementet.
- Vi har en mangfoldig kundegruppe og også en mangfoldig gruppe af ansatte, så det her er et godt sted at sende det signal både internt og eksternt, mener Martin Hasgaard, marketingchef i Netto.
Det forventes, at omkring 300.000 vil deltage i festivalens arrangementer i løbet af ugen.