Politikere, blandt andet på Fyn, holder i kø for at tilbyde pendlerne rabat over Storebælt, men ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen ligger rabatterne langt ude i fremtiden.
Først når broen er betalt tilbage i 2030, kan man for alvor tage stilling til priserne på broen, forklarer han:
- Det var en del af handlen i sin tid, at brugerbetaling skulle finansiere Storebæltsbroen. Den var næppe blevet til noget, hvis den skulle have været skattefinansieret. Så broen skal betales tilbage, og det er den ikke endnu, siger Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet til DR Fyn.
På nuværende tidspunkt skylder det danske samfund ifølge tal fra Transportministeriet omkring 24 milliarder kroner for Storebæltsbroen.
Radikale er med på rabat
I går erklærede de socialdemokratiske ministre Carsten Hansen og Dan Jørgensen sig enige i, at afgiften for pendlere bør sættes ned. Samme holdning har Venstre tidligere på året været i medierne med, og også de radikale er villige til at se på brotaksten.
- Hvis der er særlige områder af takstsystemet, hvor det vil give god mening at give rabat, så er vi da villige til at se på det. Det kunne eksempelvis være pendlere, siger de Radikales fynske folketingskandidat Camilla Hersom.
Men ifølge trafikforskeren giver det altså først mening at drøfte pendlerrabat efter 2030.
Femern-frygt giver forbehold
Derimod virker en generel nedsættelse af taksterne usandsynlig.
Det skyldes Femern-forbindelsen og en frygt for, at bilister til Tyskland vil være tilbøjelig til at vælge en lang, men billig vej over en gratis Storebæltsbro frem for en kort, men langt dyrere tur over Femern.
- Den forbindelse kommer til at spille ind i, hvor meget man kan tillade sig at sætte priserne på Storebælt ned. I hvert fald indtil man får sikkerhed for, om Femern-forbindelsen kan betale sig selv, mener Per Homann Jespersen.
Hvad med togene?
I stedet for kun at fokusere på bilisterne bør politikerne overveje at sænke prisen på togbilletter over Storebælt.
Togene bidrager også til at betale broen tilbage, men her betaler DSB per tog og ikke per passager - og det giver muligheder, mener Per Homann Jespersen:
- Det ville gøre, at togpendling mellem Fyn/Jylland og Sjælland ville få et skub opad. Det ville ikke ændre på broens økonomi, men få flere til at tage tog over broen, forklarer trafikforskeren.
Manøvren vil dog sandsynligvis betyde, at DSB bliver nødt til at hæve priserne med et par procent på andre strækninger i landet.
Udover at dække omkostningerne for opførelsen af forbindelsen finansierer indtægterne fra Storebælt blandt andet andre trafikprojekter rundt omkring i landet.