Konservative kræver lavere skat på grønne firmabiler

Miljøvenlige firmabiler skal beskattes mildere end de konventionelle, lyder et konservativt krav til finanslovsforhandlingerne. Elbil-branchen jubler.

Brugere af firmabiler i Danmark beskattes årligt udelukkende ud fra bilens værdi med 25 procent op til 300.000 kroner og med 20 procent af den del af værdien, der overstiger 300.000 kroner. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

Når medarbejdere køber firmabil, er klassiske benzinbiler stadig et sikkert hit, på trods af at tilsvarende hybrid- og elbiler er billigere i drift og udleder langt mindre CO2.

Det hænger sammen med, at priserne på benzinbilerne er lavere end hybrid- og elbiler, mens beskatningen udelukkende sker på baggrund af bilens værdi - og altså ikke tager hensyn til bilens miljøbelastning.

Dermed har køberne ikke et økonomisk incitament til at vælge en mere miljørigtig bil.

Men det skal der laves om på, lyder det nu fra De Konservative, der spiller ind med partiets første konkrete krav til efterårets finanslovsforhandlinger:

Forslaget lyder, at beskatningen af firmabil skal ændres, sådan at andelen af bilens værdi, der beskattes, gradueres efter bilens CO2-udledning per kilometer - i dag sker beskatningen af fri bil stort set udelukkende på baggrund af bilens værdi.

- Vi bliver nødt til at omlægge vores beskatning af firmabiler, så det bliver grønnere, og så vi ikke bare belønner dem, som køber den billigste bil. Vi er nødt til at gøre det her af hensyn til de kommende generationer, siger politisk ordfører Mette Abildgaard (K).

Ifølge Skatteministeriet vil forslaget koste 15 millioner kroner i 2017, stigende til 30 millioner kroner i 2020. Udskiftes eksempelvis en Volkswagen Passat, der kører på diesel, med en tilsvarende Volkswagen Passat GTE, der kører på både el og benzin, vil medarbejderen i 2017 opnå en besparelse på over 10.000 kroner. Altså knap 1.000 kroner om måneden.

- Det her vil sandsynligvis også gøre det billigere for mange virksomhedsejere, fordi de slipper for at betale mange dyre kilometerpenge i benzin, som man ellers gør i dag, siger Mette Abildgaard.

Hvor skal pengene findes?

- Vi tager det her med til forhandlingerne. Vi har et meget stort budget med mange milliarder, og i den kontekst er 15 millioner kroner ganske småt, siger Mette Abildgaard.

Boom i hollandsk elbil-salg

I Dansk Elbil Alliance vækker forslaget jubel - branchechef Lærke Flader vurderer, at det vil få stor betydning i praksis.

- Det her betyder, at folk, der pendler meget, vil kunne vælge en mere klimavenlig bil, uden at skulle betale mere i skat. Firmabiler kører typisk mange kilometer, så der vil være en stor CO2-besparelse og mindre luftforurening forbundet med det her, siger hun.

Lærke Flader fremhæver Holland, hvor firmabilskatten for hybridbiler i 2014 og 2015 var på syv procent, hvilket resulterede i et meget stort salg. Alene i 2015 blev der solgt 43.350 elbiler og opladningshybridbiler.

I 2016 er firmabilskatten hævet til 15 procent, og det har betydet et kraftigt fald i antallet af solgte elbiler.

De Konservatives forslag modtages umiddelbart positivt i regeringspartiet Venstre, men finansordfører Jacob Jensen (V) vil dog ikke love, at kravet dermed bliver gennemført i sin rene form.

- Vi har intet imod den grønne omstilling, som De Konservative her lægger op til, men vi synes selvfølgelig altid, at man skal veje ting op imod hinanden og se, hvad man alternativt kan få for penge, som i givet fald skal bruges på det her forslag.

- Vi lytter altid til, hvad der måtte komme af ønsker til finansloven, ikke mindst fra vores parlamentariske grundlag, men ét er sikkert: Alle forslag, der kommer på bordet og bliver gennemført, skal finansieres, og det gælder også De Konservatives, siger Jacob Jensen.

LA er skeptiske

Dansk Folkeparti erklærer sig også positive over for forslaget, men efterlyser i samme ombæring en mere ambitiøs omlægning af de danske bilafgifter.

- Vi har hele tiden sagt, at vi gerne vil se på en lidt større model omkring bilafgifter, så vi kan sikre bedre og mere miljørigtige biler i Danmark.

- Det her ligger ikke langt fra vores ønsker, men hvis vi bliver ved med at lappe på det her område, så kommer den store øvelse længere væk. Og så vil vi stadig have en bilpark, som er gammel og ikke har den nyeste teknologi, også i forhold til sikkerhed, siger finansordfører René Christensen (DF).

Liberal Alliance er anderledes skeptiske over for forslaget, som de mener tilgodeser alt for få danskere.

- Det er ikke umiddelbart vores politik. Hvis vi kan skaffe 30 millioner kroner, vil vi hellere bruge dem på at lette registreringsafgiften for alle frem for at lette firmabilbeskatningen for dem, der kører med en elbil, siger finansordfører Ole Birk Olesen (LA).

Ved sidste års finanslovsforhandlinger lykkedes det for Liberal Alliance at få sænket den øverste del af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent.

Regeringen fremlægger i slutningen af august sit finanslovsforslag - samtidig med at forslaget til en 2025-plan offentliggøres.