Skal man rundt mellem de danske landsdele, slår de alternative busruter allerede DSB's almindelige billetpriser med de populære røde, gule og grønne billetter.
Men nu kan busselskaber som Abildskou, Rød Billet og Gråhundbusser se frem til ny konkurrence på de danske veje.
Det er det tyske selskab Flixbus, der har meldt sit indtog på de danske indenrigsruter fra foråret 2017.
- Fra 2017 kommer de første danske Flixbusser til at køre med hyppige forbindelser mellem alle større danske byer. Sammen med de regionale buspartnere kommer vi til at etablere Danmarks bedste langdistance-bus-netværk, siger Max Zeumer, der er vicepræsident for Flixbus' internationale afdeling.
Flixbus er i forvejen Europas største busoperatør og har i forvejen indenrigsruter i Tyskland, Frankrig, Italien og Holland. Og nu er turen altså med op mod seks daglige indenrigsruter kommet til Danmark.
Flixbus' internationale forretningsmodel går ud på et samarbejde med regionale entreprenører.
Flixbus:
- •
Flixbus blev lanceret 2013 i Tyskland, da det nationale transportmarked blev dereguleret.
- •
Flixbus har fra start brandet sig som et grønt og billigt alternativ til Deutsche Bahn og bilparken.
- •
I 2015 blev selskabet fusioneret med MeinFernbus og blev derefter den klart største operatør på det tyske marked med en andel på 71 procent.
- •
Flixbus ekspanderer i hele Europa med store investorer i ryggen og tilbyder nu Europas mest omfattende busnetværk med mere end 100.000 daglige forbindelser til 20 EU-lande.
- •
Kilde: Flixbus.