Stadig flere byggearbejdere kommer til skade i arbejdsulykker på metrobyggeriet.
Siden byggeriet begyndte for fem år siden, er metroarbejdere blevet ramt af 382 arbejdsulykker. Det dokumenterer en opgørelse, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Metroselskabet.
- Når man kan se, at der er næsten 400 arbejdsulykker, viser det, at der er et problem. Det er rigtig mange arbejdsulykker, siger Kent J. Nielsen, der er souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning.
Metroselskabets målsætning er en ulykkesfrekvens på 16. Det vil sige, at der maksimalt må være 16 ulykker for hver million arbejdstimer. Men samlet set siden byggeriets start er den faktiske ulykkesfrekvens 27. Altså mere end 60 procent højere end metroens eget mål.
I 2014 fik Metroselskabet ellers bragt antallet af arbejdsulykker ned, så de havde en ulykkesfrekvens på 21. Men siden er antallet af ulykker steget markant.
Den nye metro er det største offentlige byggeri i mere end 20 år. Byggearbejderne er hentet til fra lande som Polen, Rumænien, Italien og Portugal.
- Det er selvfølgelig en risiko for, at udenlandske arbejdere i højere grad vil acceptere det her, end danske arbejdere ville gøre, fordi de er en udsat gruppe i forhold til at miste deres arbejde, forklarer Kent J. Nielsen.
Krystians hånd ødelagt
En af dem er 27-årige Krystian Figa, der er kommet til skade i en ulykke. Hans hånd måtte opereres to gange, efter at han nede i en tunnel fik et seks meter langt rør ned over sig.
Krystian Figa mener, cheferne presser de ansatte til at arbejde hurtigt for at nå de pressede tidsplaner.
- Folk vil gerne passe på sig selv, gøre det ordentligt, men der er et stort arbejdspres. Der bliver lagt pres på os. Og det gør, at der sker ulykker, forklarer han.
Også eksperten mener, at tidsplaner og penge er vigtigere end sikkerheden på metroen. Metroselskabet havde skredet ind, hvis det var budgetterne, der ikke blev overholdt.
- Man kan lave en parallel og sige, at hvis man havde lagt 60 procent over budgettet og brugt 60 procent flere penge, end man havde budgetteret med, seks år i træk, hvad ville der så ske?, påpeger Kent J. Nielsen.
Metroselskabet erkender: Det går den forkerte vej
Det offentlige selskab, Metroselskabet, som styrer byggeriet, erkender, at der er for mange ulykker på metroen.
- Jeg tænker helt overordnet, at det er meget utilfredsstillende, siger Louise Høst, der er plan- og arbejdsmarkedsdirektør i Metroselskabet.
Og det ser ud til, at sikkerheden bliver dårligere. Det seneste år har ulykkesfrekvensen ligget endnu højere, nemlig på 31.
Louise Høst afviser, at det skyldes, at de stramme tidsplaner og økonomien er vigtigere end sikkerheden.
- Det er ikke min opfattelse, at det at have en god sikkerhed er i modstrid med at have en høj effektivitet. Tværtimod. Det siger sig selv, at hvis man har en god orden og ryddelighed, og dermed også en højere sikkerhed, ja, så kan man også få arbejdet hurtigere for hånden, mener Louise Høst.
Italiensk entreprenør: Det er stærkt problematisk
Det er den italienske hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team, som står for det meste arbejde. De erkender, at de har for mange arbejdsulykker.
- Det er stærkt problematisk, at vi stadig har en høj ulykkesfrekvens på byggeriet. Der er ikke nogen tvivl om, at det her er en kæmpe udfordring og noget, vi tager meget alvorligt, siger Sigurd Nissen-Petersen, der er personalechef for hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team.