Aktierne i den japanske spilgigant Nintendo er på blot to dage steget med 7,5 milliarder dollar - eller omkring 50 milliarder kroner. Succesen kan tilskrives den nye app Pokémon Go, hvor fantasien blandes med virkeligheden.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
App'en giver spillerne mulighed for at gå rundt i den virkelige verden og fange og træne pokémoner ved at holde mobilkameraet op, som app'en lægger et ekstra filter over.
I fredags, to dage efter udgivelsen af Pokémon Go, var app'en blevet installeret på flere end fem procent af alle Android-enheder i USA.
Det vurderer analysevirksomheden SimilarWeb. Det er flere end den populære dating-app Tinder.
Samtidig bliver spillet i gennemsnit spillet 43 minutter om dagen, hvilket er mere tid, end brugere er på WhatsApp eller Instagram.
App'en er hidtil blevet udgivet i USA, Australien og New Zealand og snart følger andre lande, herunder Japan, som er et af verdens største spilmarkeder.
Pokémon, der er en forkortelse af Pocket Monster, som på dansk betyder lommemonstre, blev lanceret som et videospil af Nintendo i 1996 og blev hurtigt et hit blandt børn.
/ritzau/