- For os vil det altid være en påmindelse om, hvordan vi aldrig nogensinde ønsker at agere igen.
Så klar er meldingen fra Kaspar Bach Habersaat, kommunikationsdirektør i Falck, efter Falck har fået en bøde på 30 millioner kroner for at have brudt konkurrenceloven i sagen om ambulancefirmaet Bios.
- Vi har lært meget af den her sag, som har været tåkrummende pinlig. Det har været en dyr sag på mange forskellige punkter. Vi kommer aldrig til at gentage det, som skete dengang, siger Kaspar Bach Habersaat.
Udover bøden på 30 millioner kroner har Falck tidligere betalt 152,5 millioner kroner i erstatning til Region Syddanmark, Bios' hollandske ejer og konkursboet efter Bios i Danmark. Det skete i juni i år, hvor Falck indgik et forlig med regionen og Bios.
Største bøde nogensinde i konkurrencesag
Falck får bøden – der er den største bøde, der nogensinde er givet i en konkurrencesag i Danmark – for groft uagtsomt at have misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked for ambulancetjenester fra august 2014 til oktober 2015.
Konkurrencerådet har tidligere afdækket, hvordan Falcks strategi over for Bios var at formidle negative historier om Bios til både pressen og medarbejdere. Derudover forsøgte Falck målrettet at påvirke de ambulancereddere, der overvejede et job hos Bios.
Det er Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) – bedre kendt som bagmandspolitiet - der har ført sagen mod Falck. Her er der stor tilfredshed med dommen.
- Det er en meget alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, og det reflekterer bøden også, siger Niels Kjærsgaard, der er specialanklager hos SØIK.
Retssagen kommer, efter at Konkurrencerådet i januar vurderede, at Falck havde misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked for ambulancetjenester og dermed brudt konkurrencelovgivningen.
Se Kaspar Bach Habersaat, kommunikationsdirektør i Falck, fortælle, hvad Falck har lært af sagen.
Lovovertrædelserne har ikke bare kostet Falck mange penge. De har også givet den over 100 år gamle redningskoncern alvorlige ridser i lakken.
- Vi lever af vores kunders, brugeres og medarbejderes tillid. Den tillid tabte vi i forbindelse med den her sag, siger Kaspar Bach Habersaat.