De er begyndt at tale om spøgelsesskibe. Store containerfartøjer, der driver rundt i internationalt farvand eller ud for verdens store havne uden at kunne komme til kajs.
De første meldinger om forsyninger, der slipper op, er begyndt at løbe ind.
Skibene afvises af havnene, fordi man her tvivler på evnen til at betale omkostningerne ved at anløbe.
Mærsk-konkurrent i betalingsstandsning
Skibene tilhører sydkoreanske Hanjin Shipping, der sidste uge gik i betalingsstandsning. Hanjin Shipping er verdens syvendestørste containerrederi og er i direkte konkurrence med danske Maersk Line, der er den største spiller i branchen.
Samlet er der varer for omkring 90 milliarder kroner på skibene, vurderer Wall Street Journal. De er stuvet sammen i en halv million containere, som altså nu er strandet på vej mod deres destination.
Også danske virksomheder har varer, som de ikke kan få fat i. DR Nyheder har talt med virksomheder og speditører, der ikke ved, hvornår de ser deres forsendelser.
Der er typisk tale om forbrugsgoder som elektronik og tøj, der produceres i Asien og fragtes med skib til Europa og USA for at ende i butikkerne her.
Speditøren bærer ansvaret
Forsikringsselskabet Topdanmark udsendte i går via brancheforeningen Dansk Mode & Textil en meddelelse til virksomhederne om, hvordan de er stillet.
Guiden afdækker en række af de praktiske problemer med at få deres varer hjem, som virksomhederne står over for. I nogle tilfælde vil forsikringen give erstatning for forsinkelser, mens speditøreren også bærer et transportøransvar for fragten - uanset at rederiet måtte være gået neden om og hjem.
Enkelte skibe er i havn - for eksempel har danske kunder varer på et skib i Hamburg - men heller ikke her er det muligt at få læsset containerne, da der er tvivl om, hvem der skal betale.
Hanjin Shipping har tidligere på ugen meddelt, at man vil rejse et beløb i omegnen af 600 millioner kroner til at få tømt skibene, så containerne kan komme videre.