Arkitekten Bjarke Ingels bor ikke langt fra Københavns Kødby, hvor traditionelle kødgrossister og fjerkræsimportører er på vej ud, og kunstgallerier og trendy barer er på vej ind. Selvom det aldrig var meningen fra byplanlæggernes side. Og det ser Bjarke Ingels som en positiv udvikling.
Alt er muligt
For Bjarke Ingels er den frie udvikling i Kødbyen et rigtig god eksempel på, hvor godt det kan gå et byrum, der får lov at udfolde sig på egne præmisser.
Kødbyen i København har blandt andet tiltrukket mange gallerier og nutidskunstnere. Og hvis man spørger kunstnere i dag, hvilket slags rum de gerne vil udstille i, vil de ifølge Bjarke Ingels svare gamle lagerlokaler eller industrilokaler, fordi rummenes rå materialer og store spænd, stiller kunstnere frie til deres kunstneriske udtryk.
- Hvor der ingen begrænsninger er, der er alt muligt. Hvor der allerede er taget 1000 valg, er det næsten umuligt at gøre andet, end det er skræddersyret til, forklarer Bjarke Ingels.
Skabeloner for almindeligheder
Bjarke Ingels mener, at byplanlægning alt for ofte ender med at tvinge skabeloner ned over arkitekturen.
- Fuld af lutter gode intentioner og frygten for det ukendte, prøver man jo altid i lokalplaner - for at undgå at folk laver noget grimt, skørt eller upraktiske - at undgå det uønskelige og ender med at tvinge folk ind i skabelon af almindeligheder og ligegyldigheder. Så ender man med at forbyde noget, som kunne være fedt, fortæller Bjarke Ingels.
Bjarke Ingels står bag prisbelønnede byggerier som VM-husene og Bjerget i Ørestad, og det er også ham, der fik ideen med at få Den Lille Havfrue til Verdensudstillingen i Kina.
Hør mere til Bjarke Ingels i Kulturnyt Langfredag kl. 15.30 på P2 og kl. 18.50 på P1.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5328fa6ea11f9d0c6c2a8037http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5328fa6fa11f9d0c6c2a803a