Farvel Birthe, Keld og Johnny: Dansktopmusikken er ved at uddø

Når Birthe går på pension, og når Kandis går på efterløn, er dankstopmusikken færdig som genre, siger eksperter.

Kandis er et af de bedstsælgende dansktopbands og ligger på top100 over bedst solgte albums i 2013 i Danmark. Alligevel er genren i krise. Der findes intet vækstlag, og genren har ingen fremtid, mener eksperter.

Du kan sikkert et par stykker udenad.

'Pas på den knaldrøde gummibåd' måske. 'Vi skal gå hånd i hånd'. Eller 'Rigtige venner'?

Men kender du nogle nye dansktopsange af unge, up and coming-dansktopmusikere?

Næppe.

De findes stort set heller ikke. Og det er et problem. For når Birthe Kjær går på pension, og når Kandis går på efterløn, så er det slut.

Der er ingen arvtagere, ingen ny bølge af dansktopstjerner klar til at hoppe i den plisserede kjole, parat til at snøre bindesløjfen og synge sange om hverdagskærlighed med syngemedomkvæd og smut i øjnene.

Og det betyder, at dansktopgenren er i færd med at forsvinde. Det mener blandt andre Charlotte Rørdam Larsen, der er lektor i musikvidenskab og forsker i dansk populærmusik.

- Dansktoppen, som den lyder i dag, er i færd med at uddø. Dansktopgenren kan simpelthen ikke mere, siger hun til DR Kultur.

Et tab for musiklivet i Danmark

Men det er et problem for den danske musikscene, hvis dansktoppen uddør og et tab for musiklivet i Danmark. For selvom vi måske ikke lytter til den til daglig, er det en del af vores musikidentitet, der går tabt.

Det mener Carsten Michael Laursen, der er ekspert i dansktop og forfatter til bogen 'Top-pop'.

- Dansktoppen er en del af vores kulturarv, og det vil være synd, hvis vi mister den. Musikken bliver for ensartet og for smal, hvis vi kun hører Newphew og Marie Key, og de er de eneste, der skal fortsætte den dansksprogede musiktradition, siger han til DR Kultur.

Nægter at udgive unge dansktopkunstnere

Label manager i Sony, Henrik Sørensen, arbejder til dagligt med dansktopkunstnere som Kandis, og er en af de, som er med til at sørge for, at dansktoppens nye generationer ikke finder vej til danskernes musikanlæg.

Omkring en gang om måneden modtager han en mail med en vedhæftet sang eller melodi fra en ung, håbefuld sanger eller musiker. Men uanset hvor talentfuld musikeren er, og uanset hvor meget sangene swinger, afviser Henrik Sørensen dem altid alene fordi, de spiller dansktop.

Afvisningen har dog intet at gøre med en uvilje mod musikgenren. I stedet handler det om, at der ikke findes nogle steder, hvor de nye dansktopkunstnere kan profileres og præsenteres for publikum, mener Henrik Sørensen.

- Vi kan godt investere penge i de unge dansktopmusikere og udgive deres albums, for kvaliteten er der - men problemet er, at der ikke er nogen rampe at launche dem på. Vi får ingen opmærksomhed, hvis vi udgiver dem. Hvis vi sender en single ud med dem, er der ikke en eneste radiostation, der vil spille det, og derfor er det en dårlig forretning for os, siger han til DR Kultur.