Fagot og fysik: Peter Bastian gik ind i musikken hele livet

NEKROLOG Peter Bastian var et multitalent, der udtrykte sig med glødende energi. Læs om hans liv - og se klip fra seks årtier.

Det er underligt, hvordan man bliver til den, man er, sagde Peter Bastian i et portræt i 2004: - Jeg har ikke sat mig ned og bestemt, at jeg skal være fagottist, når jeg bliver stor.

Det var som musiker, forfatter og foredragsholder, Peter Bastian var kendt. Hans baggrund var en usædvanlig kombination af studier i teoretisk fysik og en uddannelse som klassisk musiker på fagot.

Hans forældre var operasangere, og en kort overgang så det ud til, at klassisk musik skulle blive hans bane. Som 25-årig var han i 1968 med til at danne Den Danske Blæserkvintet, der spillede det klassiske repertoire i koncertsale over hele verden og indspillede adskillige plader.

Men hans musikalitet var fra starten grænseløs, og i 1970 dannede han Balkan Trioen for at arbejde med improvisationsmusik. Det ene udelukkede ikke det andet. Og netop dét blev Peter Bastians særlige univers.

For Peter Bastian var det ikke noget problem at foretage alverdens udflugter og eksperimenter og samtidig holde fast i den klassiske musik.

Han underviste på Det kgl. Danske Musikkonservatorium fra 1975 til 1992, parallelt med at han kastede sig ud i musik af enhver anden slags.

I 1976 dannede han sammen med Anders Koppel på hammondorgel og Flemming Quist Møller på slagtøj den usædvanlige trio Bazaar. Gruppen var et frirum til improvisation og overskridelse af musikalske grænser, der godt nok havde rødder i folkemusikken fra Balkan, men som i hænderne på de tre blev til et særligt eventyr af fabuleren og dans.

Trioen spillede overalt - der er ikke det medborgerhus, den jazzklub og det spillested i Danmark, der ikke havde Bazaar som yndlingsgæster. Trioen optrådte de senere år sjældnere, men stoppede først samarbejdet i 2013.

Peter Bastians brede gennembrud i dansk kulturliv kom i 1987, da han udgav bogen ”Ind i musikken”. Hvad der efter planen skulle have været en undervisningsbog til gymnasieskolen endte med at blive noget helt andet. En inspirationsprædiken, der opfordrede alle musiklyttere til at følge deres egne oplevelser med musikken.

Bogen var et opgør med den gammeldags, akademiske forståelse af musik. Ikke et opgør med analytisk lytning, for Bastian var teoretisk yderst velfunderet, men han gjorde det mere end klart, at venstre hjernehalvdel ikke er nok, når det kommer til at opleve.

Det gælder om at åbne sig for verden, og så er ingen musik mere ”rigtig” end anden, ingen genre finere end andre. Jazz, klassisk musik fra alle tider og folkemusik fra hele verden – musikken er grænseløs, og Peter Bastian vidste, at de guddommelige øjeblikke og de store perspektiver findes overalt, at hvert øjeblik i livet med musikken bringer nye erkendelser.

Peter Bastian blev belønnet med bl.a. Rosenkjærprisen og Weekendavisens Litteraturpris for sin fremragende formidling, og ”Ind i musikken” har solgt over 100.000 eksemplarer. Meget læseværdig er også hans erindringer, ”Mesterlære”, der udkom i 2011.

Peter Bastian var tiltrukket af guruer. Både de musikalske, som dirigenten Sergiu Celibidache og den bulgarske folkemusiker Nikola Jankov, og ”rigtige” guruer som amerikaneren Andrew Cohen, som han fulgte gennem ti år på bekostning af sin musikalske karriere.

Men Peter Bastian blev også selv en guru, en begejstret fortaler for at kaste sig ud i livet betingelsesløst. Ingen kunne rive et publikum med sig som han, for allerbedst var han nok som improvisator og agitator.

Man blev altid grebet, når han med glødende idérigdom i ord og toner, stor humor og manisk energi demonstrerede begejstringen ved øjeblikket og dets sammenhæng med uendeligheden.

I 2014 fik Peter Bastian konstateret leukæmi. Selv dét blev for ham en åbenbaring af ny livsglæde og selverkendelse. Han blev optaget af kristendommen, døbt som 72-årig, og regnede sig selv for helbredt, da han i 2016 udgav det retrospektive album ”Bastians ballader”.

Hans kalender var til det sidste fuld af koncerter, foredrag og kurser, selv om sygdommen var vendt tilbage.

Peter Bastians livsenergi var af en størrelse, som rækker langt ud over noget så banalt som en nekrolog. Der jo som regel slutter med at nævne den afdødes hædersbevisninger – i Peter Bastians tilfælde giver det fin mening at fortælle, at han både var Ridder af Dannebrog og livsvarigt æresmedlem af spillestedet Loppen på Christiania.

Det har tidligere fremgået af et videoklip i denne artikel, at Peter Bastian også var ornitolog. Det var derimod hans kollega Flemming Quist-Møller. Vi beklager fejlen.