Købmand eller tyran? Hvordan historien vil huske den fiktive vikingehøvding i det kommende computerspil “Expeditions: Viking”, er op til spillerne selv.
Som en opfølgning til spilsuccessen “Expeditions: Conquistador” om spaniernes erobring af Aztekerriget i 1500-tallet udkommer Logic Artists i 2016 med et nyt spil, der bringer spilleren på en ny ekspedition.
Og når rolle - og strategispillet starter, og spilleren endnu ikke har præget historiens gang, skulle det helst ligne virkelighedens vikingetid, forklarer Jonas Wæver, der er creative director i Logic Artists og hovedforfatter - og designer til spillet.
- Samfundsforholdene, de politiske relationer og verdensbilledet generelt skal helst være så tæt på virkeligheden som muligt, siger han og forklarer, at fordi spillerne selv vælger, hvad der skal ske, kan begivenhederne i spillet ikke forblive tro mod historien. Man kan for eksempel alliere sig med englænderne, istedet for at plyndre dem, og dermed forhindre daneloven.
Grundig research og kildekritik
I “Expeditions: Viking” er spilleren en nylig kronet høvding på vestkysten i Jylland. Truet af rivaler og fjender fra flere kanter, der er klar til at overtage magten ved næste alting, er den eneste måde at bevare magten på at drage ud på ekspedition, opbygge sin klan og derved slå sine modstandere.
- Det var naturligt for os at tage fat på vikingerne, da det er tæt på vores eget kulturelle ophav, siger Jonas Wæver og fortæller, at det undervejs har været en stor udfordring at skabe korrekte historiske rammer, fordi kilder og dokumentation fra perioden er sparsom.
-Vi har opstøvet, alt hvad der er at finde og været grundige i vores kildekritik. I ‘Viking’ læner vi os meget op ad arkæologisk materiale og vores borde har været fyldt med bøger, siger spiludvikleren og fortæller, at han bl.a. har brugt arkæologien til udviklingen af spillets skibe og våben, historiebøger som ramme for datidens samfund og normer og Edda til spillets mytologiske elementer.
-Der er masser af uenigheder i historiemiljøet om vikingtiden, så nogle steder har vi valgt den mest interessante og dramatiske tolkning af hensyn til spændingen i spillet. For eksempel tager vi udgangspunkt i, at der bag plyndringen af England lå politiske og religiøse konflikter bag, fortsætter Jonas Wæver.
Første spil gav kritik
På trods af at de tre udviklere bag Logic Artists går op i, at der er styr på de historiske spillerammer, så tager de sig, ifølge Jonas Wæver, nogle “gevaldige friheder”. For eksempel spiller kvinder en større rolle i spillet end, hvad historiebøgerne rapporterer om. Det gør både spillet mere interessant og inkluderende for kvindelige spiller, mener spildesigneren, der i 2013 skulle stå på mål for forskellig kritik i forbindelse med det første ‘Expeditions’-spil.
Spillet blev herhjemme kritiseret for at anlægge et traditionelt kolonialistisk verdenssyn på spaniernes invasion, og i Latinamerika gik kritikken på, at spillet var racistisk i sin afbildning af de indfødte indianere. For Jonas Wæver er det, der af nogle blev tolket som værende politisk ukorrekt, prisen for at spillet kunne være historisk korrekt.
- Men vi lytter meget til kritikken, for vi vil nødigt være skyld i historieforvanskning, understreger Wæver, der er nysgerrig efter at se, om ‘Viking’, der også har slaver med, afføder lige så meget kritik og forargelse, når det udkommer senere på året.
Det handler om valg og værdier
Selvom stræben efter historisk korrekthed har givet anledning til kritik af Logic Artists, så peger Jonas Wæver på, at det netop er i den kritik, at han ser styrken i historisk baserede spil.
Spillerne i ‘Expeditions’-serien skal nemlig ikke kun vælge, om de vil handle eller plyndre. De bliver for eksempel også spurgt om, hvad motivationen for at tage til England er. Og Jonas Wæver håber netop, at spillet sætter større refleksioner igang hos spillerne.
- Man vælger selv, om man vil være en racistisk conquistador, eller om man vil være den humanitære og barmhjertige viking. Spillet giver anledning til at forestille sig, hvordan livet var dengang, og hvordan man selv havde ageret i en verden, hvor menneskeanskuelsen og kodekserne var nogle helt andre end de er idag.