Første gang i Danmark: Modelbureau hyrer model med tørklæde

Det er ret exceptionelt, at et dansk modelbureau har hyret en pige med tørklæde, siger modeekspert.

Amina Adan er 21 år og er den første kvinde i Danmark, der bærer tørklæde og har fast kontrakt med et modelbureau. (© Unique Models)

Amina Adan er 21 år, 178 centimeter høj. Hun bruger størrelse 34 i tøj og 39-40 i sko.

På skrift lyder hun som de fleste andre kvindelige modeller, der har kontrakt med de store modelbureauer i Danmark. Men der er en ting, der gør hende anderledes: Hun bærer tørklæde.

Det er hos de færreste modelbureauer, at kunderne kan finde en pige med tørklæde. Faktisk er Unique Models det første modelbureau i Danmark, der har det i deres katalog over modeller.

Derfor er Danmarks nye model da også en stor nyhed, vurderer Chris Pedersen, der er tv-vært og modeekspert:

- Det er ret exceptionelt, siger han og fortsætter:

- På verdensplan er der meget, meget få modeller, som har arbejdet med tørklæde på. I USA er der en enkelt ung kvinde, som har gået shows for mange af de store modehuse og i mange af de store magasiner, men det er et enormt lille segment, og det er noget, der er i sin helt spæde begyndelse.

Kamp for diversitet

Når diskussionen falder på modeller, går debatten ofte på, hvilket skønhedsideal modeller er med til at promovere, fordi mange unge piger ser dem som rollemodeller. I mange år har debatten ifølge Chris Pedersen gået på vægt, køn og hudfarve. Men den unge, muslimske kvinde har ifølge modeeksperten været overset.

- Man kan ikke komme udenom, at de unge muslimske kvinder har brug for et forbillede, og nu er der så endelig nogle modefolk, som kan se det og har lyst til at promovere et forbillede, siger han.

Ejer og administrerende direktør i Unique Models, Jacqueline Mikkelsen, har ifølge hende selv kæmpet for større diversitet i modelbillederne, og derfor er Amina Adan også en rigtig god nyhed for hende.

- Jeg har været i modelbranchen i 30 år, og jeg bliver så glad, hver gang vi tager en ny mørk eller asiatisk pige ind. Og Amina er bare en af de mange, der skal vise vores diversitet, siger Jacqueline Mikkelsen og tilføjer, at tørklædet langt fra er grunden til, at Amina har fået en kontrakt med Unique Models:

- Det her er så nyt og banebrydende for os, og det er ikke noget, vi har tænkt på som, at vi skal finde det næste sort, og det skal være en med tørklæde. Hun er her, fordi hun er smuk, og fordi hun har et kæmpe potentiale som model.

Efterspurgte varer på hylderne

Når kalenderen skal vise 2017, før et dansk modelbureau hyrer en ung muslim med tørklæde, så handler det for Jacqueline Mikkelsen om, at hun aldrig har tænkt det som en mulighed at gå hen og spørge en pige med hijab, om hun vil være model.

- Jeg har set rigtig mange smukke piger, der bærer tørklæde, men jeg har ikke altid tænkt, at jeg bare kan gå hen og spørge. Og i det her tilfælde var det en af mine friske bookere, der gik til Amina, der heldigvis gerne ville komme ind til et møde, siger Jacqueline Mikkelsen.

En models billeder kan være nok så gode, men der er også nødt til at være kunder, for at en model kan få arbejde.

- Vi skal selvfølgelig fylde vores hylder op med de varer, som der er efterspørgsel efter. Tidligere har der ikke været kunder, der har efterspurgt piger med hijab, siger Jesper Thomsen, direktør i Unique Models, og fortsætter:

- Det er der sådan set heller ikke endnu, men vi kan mærke, at der er en tendens i hele modebilledet til at have mere diversitet, og derfor tænkte vi, at nu prøver vi. Den debat, der har kørt i branchen, gør, at markedet er mere modent til det.

Amina Adans nye chef, Jacqueline Mikkelsen, mener da også, at den danske modebranche er klar til, at deres tøj bliver vist frem af muslimske piger:

- Jeg tror, at vi kommer til at sætte gang i kreativiteten. Jeg vil forvente, at specielt den danske modebranche kommer til fadet og er kreative, og jeg vil forvente, at de kan se muligheder i at booke Amina på lige fod med andre. Det kræver måske en smule mere kreativitet, men det har jeg tiltro til, at den danske modebranche har. Internationalt ved jeg, at de kan løfte den, siger hun.