TIMELAPSE Nu er omstridt havnebro endelig samlet

Efter måneders forsinkelse, konkurser og flere byggefejl er Inderhavnsbroen i København endelig samlet. Se hvordan i videoen her.

DR Nyheder har lånt timelapsen af Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning. Inderhavnsbroen opføres af A. P. Møller Fonden og Københavns Kommune og entreprenøren Valmont SM. Video: freelancejournalist David Trier Mørch

Vejen over Københavns indre havn har været belagt med uheldig for Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Christianshavn.

Først gik entreprenøren bag brobyggeriet konkurs. Så måtte hele byggeriet starte forfra, fordi ingeniørerne havde regnet forkert og bygget broen så skævt, at den aldrig ville mødes på midten.

Og endelig havde en ny entreprenør været al for optimistisk med tidsplanen, som blev ved med at skride.

Men i går skete så det, der aldrig så ud til at lykkes:

Inderhavnsbroen blev endelig forbundet. Det skete, da to store stålkonstruktioner blev sat på plads med en flydekran.

- Når man tænker på alle de bygningsfejl, konkurser og problemer, vi har haft, så gik det rigtig fint og lige efter planen, da broen blev samlet i går, fortæller Anders Møller, der er serviceområdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Forsinket i måneder

Inderhavnsbroen var egentlig tænkt til at åbne allerede i januar i år, men de mange forsinkelser og konkurser har skubbet den endelige åbning igen og igen, og derfor tør områdechefen ikke skyde på, hvornår broen rent faktisk åbner.

- Vi mangler stadig at prøvekøre broen for at sikre, at den virker, som vi forventer, siger Anders Møller.

Inderhavnsbroen er speciel på den måde, at det er en såkaldt skydebro. Det betyder, at broens dele skyder baglæns væk fra hinanden, når et skib skal passere. Og det kræver særlig teknik for at virke.

- Vi snakker om 250 tons tunge stålfag, der skal kunne trækkes fra hinanden. Det skal virkelig gennemprøves, før vi tør sende folk derud til fods og på cykel, siger Anders Møller.

Det særlige ved Inderhavnsbroen er, at den er en skydebro, som i stedet for at åbne og lukke som en traditionel klap- eller svingbro, skal trækkes frem og tilbage af et wiresystem. (Foto: © Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns kommune)

Ud over selve afprøvningen skal broen også beklædes med 1.200 lysamaturer og belægges med den rette overflade, så cyklister og fodgængere kan komme sikkert fra Nyhavn til Christianshavn.

Bro bliver 66 millioner dyrere end forventet

De mange problemer er ikke kommet uden omkostninger. Fra starten skulle broen have kostet et samlet beløb på cirka 306 millioner kroner.

Men undervejs har Københavns Kommune og A.P. Møller Fonden måttet grave dybt i lommerne og finde mindst 66 millioner ekstra frem.

- I forhold til forsinkelserne, så er dette byggeri i en kategori for sig selv. Vi har lært utrolig meget af denne her proces, men der har også været dele, vi ikke kunne vide. Ingen kunne for eksempel gætte, at Danmarks største entreprenørfirma ville gå konkurs undervejs, siger Anders Møller.

Tusindvis vil benytte ny bro

De mange forsinkelser til trods er det en længe ventet og ønsket bro, der snart kan åbne over Københavns havneforløb.

I dag bevæger en stor del af byens pendlende cykeltrafik sig over Knippelsbro, men med åbningen af Inderhavnsbroen forventes mange cyklister at tage den nye vej frem og tilbage mellem bydelene.

- Der er cirka 40.000 cyklister, der hver dag kører over Knippelsbro. Vi forventer, at en meget, meget stor del af dem vil begynde at bruge Inderhavnsbroen i stedet, siger Anders Møller, der ikke tør skyde på et præcist tal.

- Men vi kan se på Bryggebroen og Cykelslangen, at de er blevet meget vigtigere for trafikken, end vi havde turdet håbe på, og det samme kan ske med Inderhavnsbroen, siger han.

Inderhavnsbroen er en del af Københavns nye serie af kanalbroer, som skal forbinde Holmen, Christianshavn og Nyhavn og skabe gode cykel- og gåforbindelser mellem bydelene.

Inderhavnsbroen er en del af en række nye broer, der skal forbinde København henover havneforløbet. Se hvor broerne bliver bygget her. (Foto: © Dr, (c) DR)

Se, hvordan de store stålfag, som forbinder Inderhavnsbroen, blev sat fat i timelapse-videoen i toppen af artiklen. Tryk på play.

DR Nyheder har lånt timelapsen af Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning. Inderhavnsbroen opføres af A. P. Møller Fonden og Københavns Kommune og entreprenøren Valmont SM. Video: freelancejournalist David Trier Mørch