Ramt af flystrejke: Se, hvad du har ret til

Er du blevet ramt af Norwegians flystrejke, kan du have ret til både erstatning, hotel, mad og drikke.

Ordene 'delayed' og 'cancelled' pryder afgangstavlerne i de skandinaviske lufthavne i dag.

Norwegians piloter strejker på niende døgn, og flere end 150.000 flypassagerer er ramt - alene mandag bliver 25.000 passagerer udsat for forsinkelser eller aflysninger, skriver Norwegian.

Men hvad gør man, hvis man har købt billet til et fly, hvor piloten strejker? Det har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen svar på:

- Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af - det kan være et flyselskab eller et rejsebureau, oplyser styrelsen på deres hjemmeside.

Ret til at komme af sted senere

Som det kan ses i grafikken i toppen af artiklen, så har du som udgangspunkt ret til at komme af sted med en anden eller senere afgang - og eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Hvis det ikke er muligt, har du ret til at få pengene tilbage for flybilletten.

Er flyafgangen derimod kun forsinket, har du ikke automatisk ret til at få pengene for billetten tilbage. Det afhænger nemlig af, om forsinkelsen vurderes som værende "væsentlig", og det beror på en konkret vurdering af den enkelte sag.

Det afhænger blandt andet af længden på rejsen, rejsetiden og længden på forsinkelsen, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mad og drikke på Norwegians regning

Hvis dit fly er så forsinket, at du for eksempel går glip af nogle af de overnatninger, du har booket på et hotel på rejsemålet, så kan du også have krav på erstatning for de dage, strejken har forsinket din ankomst. Hvis du har købt en pakkerejse, gælder dog nogle helt andre regler.

Mandag er 36 flyvninger til og fra Danmark blevet aflyst, og det er det højeste antal danske flyvninger under Norwegians ni dage lange pilotstrejke.

Hvis du er en af dem, der er fanget ude på rejsen, og ikke kan komme hjem, så oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at det er flyselskabet, der skal sørge for mad og overnatning til dig, indtil rejsen genoptages.