Sidste års reform af folkeskolen skal nu evalueres grundigt, og partierne bag reformen har afsat 75 millioner kroner til undersøgelsen.
Den store evaluering skal allerede fra i år føre til rapporter, der skal give viden om, hvordan folkeskolereformen i praksis virker ude på skolerne.
Det gælder blandt andet emnerne undervisning, kompetenceudvikling, skoleledelse, trivsel og specialtilbud.
Samlet redegørelse om 5 år
Og i sidste ende skal evalueringsprogrammet munde ud i en samlet redegørelse til Folketinget i begyndelsen af 2020.
- Med folkeskolereformen har vi givet eleverne en ny skoledag med mål for undervisningen, siger undervisningsminister Christine Antorini (S).
- Med evalueringsprogrammet følger vi op på, at vi indfrier de ambitiøse intentioner med reformen, og vi får viden om, hvordan reformen styrker folkeskolen. Med den viden kan vi fastholde styrkerne og sætte ind, hvor der er brug for forbedringer, siger hun.
Lærere ønsker forskning før reform
Danmarks Lærerforening har ikke de store indvendinger i forhold til at undersøge, om reformen virker efter hensigten.
Men formand Anders Bondo Christensen havde nu alligevel gerne set, at forskningen havde stået højere på dagsordenen, inden man gennemførte reformen.
- Der kan ikke være to meninger om, at det er meget fornuftigt at følge en reform op med forskning. Men det er lidt mærkeligt, at man laver forskning på en reform i stedet for at bygge en reform op om forskning, siger han.
30.000 elever bliver undersøgt nu
Folkeskolereformen blev vedtaget i december 2013 og gennemført med start fra dette skoleår trods protester og indsigelser fra Danmarks Lærerforening.
Protesterne kom især til udtryk i forbindelse med overenskomstforhandlingerne sidste år, hvor lærerne følte, at deres arbejdsvilkår blev voldsomt forringet.
Evalueringen er kickstartet med en undersøgelse blandt 30.000 elever på 226 skoler, som skal danne grundlag for det videre arbejde.
/ritzau/