Movia: Vi vil ikke forbyde reklamer som i London

Trafikselskabet kan ikke forestille sig at forbyde reklamer på forhånd med ’usunde og urealistiske kropsbilleder’. Reklamerne skal vurderes enkeltvis, lyder det fra Movia

En af de busreklamer med bryster, der har forarget. (Foto: © Kim Haugaard, Scanpix)

Londons nye borgmester, Sadiq Khan, har annonceret at det fra næste måned skal være slut med at kigge på 'usunde og urealistiske kropsbilleder', når man rejser med offentlig transport i London.

Det har han fordi, at ”han er bekymret over denne form for reklame, som kan nedgøre mennesker, især kvinder, og få dem til at skamme sig over deres kroppe”.

Trafikselskabet Movia, der driver knap 450 buslinjer og 10 lokalbanestrækninger på hele Sjælland, har selv haft deres hyr med busreklamer, som har skabt debat.

Blandt andet har privatklinikken Nygart vist bare bryster på københavnske busser i årevis, men den reklame holdt sig indenfor lovgivningen, fortæller Camilla Struckmann, sekretariatschef i Movia, som er med til at vurdere, om reklamer holder sig indenfor lovgivningen.

- Brystreklamen fra Nygart har været forelagt sundhedsmyndighederne, og de vurderede, at den konkrete reklame er inden for reglerne om markedsføring af sundhedsydelser. Og når sundhedsmyndighederne vurderer det, så kan den også sidde på Movias busser, siger Camilla Struckmann.

Til gengæld blev der fjernet en reklame fra en københavnsk stripklub, som havde frit udsyn til en kvindelig models bagdel. Der vurderede Movia, at reklamen krænkede folks blufærdighed.

Kunne I forestille jer, at I fremover vil være endnu mere opmærksomme på ’usunde og urealistiske kropsbilleder’, som tilfældet er i London?

- De reklameregler, vi har, er vi faktisk fint tilfredse med. Vi vurderer reklamer fra sag til sag, og det mener vi, er den bedste måde at gøre det på, siger Camilla Struckmann.