Lailas fly var forsinket med 11 timer: Nu falder dommen om erstatning i Højesteret

I dag afsiger Højestret dom i en sag om flyforsinkelser, der kan få betydning for mange andre.

For tre år siden skulle Laila Andersen og hendes barnebarn Emil have været landet på Kreta klokken 10, med landede i stedet klokken 01 om natten. Forsinkelsen skulle senere vise sig at udløse en retssag, som i dag vil have betydning for rettighederne hos mange andre forsinkede flypassagerer. (© Laila Andersen)

Det er i dag tre år siden, men Laila Andersen husker stadig tydeligt, hvordan det, der skulle have været en hyggelige start på ferien til Kreta, udviklede sig til 11 hårde timer i Billund Lufthavn.

... Og til den ene af de to retssager mod Premira Air, som i dag bliver afgjort ved Højesteret.

Det sker under stor bevågenhed, da udfaldet kan afgøre, om tusindvis af andre passagerer også har ret til kompensation.

- Jeg vil være meget skuffet og ked af det på alle mennesker vegne, hvis ikke vi vinder. Ellers er det håbløst at klage, og der er ingen retfærdighed til mere, siger Laila Andersen.

- Jeg ved godt, at det er en meget afgørende sag med store konsekvenser. Men det er netop derfor, vi skal vinde den. Ellers kan vi ikke stole på noget mere.

Her er hendes historie:

Kl. 04:30 - 'Bare det ikke er vores fly'

Cirka halvanden time før afgang får barnebarnet Emil øje på en række flymekanikere, som arbejder på det Primera Air-fly, Laila Andersen og Emil skal flyve med til Kreta. (Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

Kufferterne havde været pakket i et godt stykke tid.

Selvom Laila Andersen og barnebarnet Emil på ni år var stået meget tidligt op, var der højt humør, da de stillede sig i kø Billund Lufthavn klokken 04.30 for at tjekke ind på flyet, der efter planen skulle tage dem til Kreta og ankomme på ferieøen cirka klokken 10.

- 'Mormor, mormor, må jeg ikke kigge ud på flyene, imens vi venter'?

Laila Andersen fortæller, at Emil får øje på et fly, der bliver tilset af et hold mekanikere.

- Man tænker 'Åh nej, bare det ikke er vores fly'. Men vi grinte lidt af scenariet, og de andre passagerer sagde 'tag nu og hold op, I skal da nok komme godt afsted'.

Kl. 10:00 - 'Jeg følte mig gjort til grin'

Et stykke tid senere begynder der ifølge Laila Andersen efterhånden at blive lidt trykket stemning ude i gaten, da det er blevet klart, at flyet ikke kommer afsted til tiden.

- Vi fik af vide, at det var forsinket igen og igen. Vi var urolige. Hvorfor bliver det ved med at være forsinket?, siger Laila Andersen.

Hun fortæller, at passagererne, der alle havde booket en rejse til Kreta hos Bravo Tours, efterhånden blev samlet i én flok, og at nogle udvalgte personer 'råbte og skreg af dem i skranken' på vegne af dem selv og de andre passagerer.

Ved ti-tiden kommer der ifølge Laila Andersen en melding fra Primera Air.

- Jeg følte mig gjort til grin og blev først rigtig gal, da flyselskabet fortalte, at flyet var i stykker.

kl. 14:00 - Buschauffør kickstarter retssag

Passagererne på Primera Air-flyet til Kreta blev kørt til 'Vingsted Hotel Konferencecenter', hvor de kunne få frokost og slappe af. (© VINGSTED HOTEL OG KONFERENCECENTER)

Der går yderligere et par timer, og passagererne bliver sat på en række busser, som kører dem ud til Vingsted Hotel og Konferencecenter, der ligger cirka 20 km fra Billund Lufthavn, hvor de kan få frokost og har mulighed for at hvile sig.

I bussen fortæller chaufføren til Laila Andersen, at busselskabet allerede omkring klokken otte havde fået besked på, at de sandsynligvis skulle køre passagererne ud til konferencecenteret senere på dagen.

Denne oplysning skulle vise at blive startskuddet på det forløb, der i dag er endt med en retssag i Højesteret.

- Det kan bare ikke være rigtigt, tænkte jeg. Jeg var så gal, at ringede hjem til min mand og sagde, at vi burde gøre noget.

- Jeg følte, at de fyldte os med løgn, og at de nok allerede vidste, at flyet ville blive forsinket, da vi mødte ind. Havde de været ærlige, havde vi nok reageret anderledes.

Kl. 01:00 - 'Nej tak' til kompensation

Flyet løfter hjulene fra Billund Lufthavn omkring klokken 21:30, og tre timer senere lander det på Kreta.

- Da vi ankom, tilbød rejseselskabet os penge, men jeg sagde konsekvent 'nej tak'.

Fra ferien ringer Laila Andersen løbende til sin mand for at få hjælp til at indgive en klage.

Da hun er hjemme igen, tager familien kontakt til flyforsinkelse.dk, som har ført sagen mod flyselskabet Primera Air.

Indtil videre har Laila Andersen og flyforsinkelse.dk vundet sagerne i lands- og byretten, der beskæftiger sig med spørgsmålet om, hvorvidt tekniske fejl ved forsinkede eller aflyste fly giver ret til kompensation.

Den officielle forklaring på forsinkelsen af Laila Andersens fly var en fejl på det såkaldte 'PSEU-system' - et af flyets sikkerhedsystemer.

Mindst 1.300 lignende sager i Københavns Byret afventer lige nu Højesterets afgørelse, som i alt berør 3.000 til 4.000 passagerer i alt, vurderer byretten over for DR Nyheder.