Kampagner, som forsøger at skræmme rygere til at droppe smøgen, har fokuseret på det forkerte.
Det mener en af kræfterne bag mange af kampagner, Kræftens Bekæmpelse.
Antallet af rygere har været faldende siden 2005, men nu ser den positive udvikling ud til at være stoppet.
Træthed over for skræmmekampagner
I 2013 røg 17 procent - mere end hver sjette af os - tobak dagligt. Det er den samme andel som i 2012.
Det viser en Gallup-undersøgelse, som Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening har fået lavet i fællesskab.
Det kan skyldes, at kampagnerne fokuserer på sygdom i stedet for det positive ved at stoppe, mener Inge Clemmensen, overlæge hos Kræftens Bekæmpelse.
- Jeg tror, at der er en træthed i samfundet på at snakke og forholde sig til rygning, det smitter straks af. Der er et hav af ting, som vi skal pege på i stedet for sygdom, sygdom og sygdom, siger hun.
Fokus på fordelene
Inge Clemmensen mener, at flere kan nås, hvis man fokuserer på fordelene ved at stoppe med at ryge.
- Vi skal blive bedre til at fortælle om alle de gode ting, der er ved at være ikke-ryger. Den store frihed det giver, og hvor afstressende det er ikke at være ryger og ikke hele tiden skulle finde ud af, hvornår kan jeg komme ud og få den næste cigaret.
- Der er undersøgelser, der viser, at hvis man holder op med at ryge, så bliver man faktisk i bedre humør, siger Inge Clemmensen.
Medier har fokuseret på det negative
Måske skulle I have været ude med den slags kampagner lidt før?
- Vi har prøvet rigtig meget, men af en eller mærkelig grund, synes medierne, at det er sjovere at fortælle om alt det negative om at skræmme og alt det onde, siger overlægen.
- Men når vi skal hjælpe folk til at holde op, så dur det ikke, at man går og er enormt bange for at blive syg, der skal man se alle de gode ting, der er ved det, siger Inge Clemmensen.