Fagforening: Arbejdspres får F16-flymekanikere til at søge væk

F16-mekanikerne i Flyvevåbnet har brug for en pause til at lade batterierne op, forklarer fagforening.

Det danske F16-bidrag til missionen mod Islamisk Stat tæller syv kampfly, hvoraf tre er i såkaldt logistisk reserve. (Foto: © christian Als, Scanpix)

14 tillidsrepræsentanter fra kampflyenes hjemmebase Fighter Wing Skrydstrup har i et åbent brev advaret samtlige partiformænd mod at forlænge missionen i Irak.

Og politikerne gør klogt i at lytte til repræsentanternes opråb, siger formand i Forsvarets største fagforening, Centralforeningen for Stampersonel, Jesper K. Hansen.

- De kan jo se på deres kolleger, at de bliver stresset, har større sygefravær, og folk begynder også så småt at forlade forsvaret, fordi de her teknikere er i høj kurs andre steder, forklarer han.

- Der er andre, der kan bruge dem, og det ønsker vi simpelthen ikke, for det forværrer jo kun situationen, siger Jesper K. Hansen.

Nationale opgaver fylder også

Han siger desuden, at det ikke kun er selve missionen mod Islamisk Stat, der trækker veksler på styrken af mekanikere.

Selv, når de er hjemme, arbejder de nemlig.

- Det er jo ikke sådan, at de bare sætter sig hjem og venter på at komme ud igen – de har jo også nogle nationale opgaver, de skal løse, så der er sådan set rigeligt at lave, siger han.

Danmark bidrager med syv kampfly i missionen mod Islamisk Stat, hvoraf de tre er i såkaldt logistisk reserve, samt med et Hercules-transportfly. Sammen med flyene følger et mandskab på op til 140 personer, skriver Ritzau.

Det danske mandat til missionen gælder i et år og udløber til oktober.

Kan ikke det samme som før

Selvom opråbet ikke går på en pengetilførsel til flyvevåbnet, spiller økonomien en vigtig rolle, mener Jesper K. Hansen.

Der er nemlig blevet sparet på forsvaret, og derfor kan man ikke forvente, at styrken kan løse samme opgave.

- Det er helt i deres ret, at de prioriterer penge andre steder, men så må de også stå til ansvar og prioriterer de opgaver, for forsvaret kan ikke det samme, som de kunne før. Det er simpelthen umuligt at skære over 15 procent væk, og så tro, at man kan få det samme ud af det.

Flere igennem uddannelserne

Foruden at mekanikerne nu skal have en pause fra missionslivet, skal der også sættes ind på lang sigt.

Der er nemlig brug for at få flere flymekanikerne igennem systemet.

- Det tager fire-fem år, så det er jo en langvarig proces, og derfor handler det om at komme i gang nu, siger Jesper K. Hansen.