Et skib fra det danske rederi Torm har reddet 222 bådflygtninge op af Middelhavets kolde vand.
Det skete søndag ud for Libyens kyst, hvor et af rederiets tankskibe fik et nødopkald fra den italienske kystvagt.
Besætningen på tyve mand blev bedt om at sejle 15 sømil for at redde flygtninge i to gummibåde i sikkerhed.
- Gummibådene var stopfyldt med mennesker, og der var ikke meget plads, så det var godt, de blev samlet op af os, hvor de fik noget mad og drikke, fortæller teknisk direktør hos Torm, Jesper S. Jensen, til DR Nyheder.
Blev sejlet til Sicilien
De over 200 flygtninge var ombord på det danske skib i 30 timer, inden de blev sejlet til Sicilien, hvor de nu befinder sig.
- Det foregik faktisk ret udramatisk. Og alle var friske og ved godt helbred, fordi de blev reddet tæt på den libyske kyst, så de havde ikke været i gummibådene ret længe, siger Jesper S. Jensen.
Besætningen lavede fire måltider mad til flygtningene på den over et døgn lange tur til Italiens kyst, og de mange mennesker måtte sove på dækket om natten med tæpper over sig, fortæller Jesper S. Jensen.
- Vores handelsskibe er ikke udstyret til sådanne opgaver, vi har ikke proviant til så mange, og vores besætning er heller ikke uddannet til det, men når folk er i nød på havet, kommer vi og hjælper, så godt vi kan. Men jeg håber da, at EU fortsætter indsatsen i området og måske også øger den. Vi synes ikke, det er vores opgave, og der presser vores besætning meget, siger han.
10 redningsaktioner i år
Det er langtfra første gang, at et dansk handelsskib samler flygtninge op i Middelhavet, og antallet af nødstedte er steget eksplosivt.
Sidste år fandt der 11 redningsaktioner sted, hvor over 3.000 personer på flugt blev samlet op fra skramlede og synkeklare skuder i Middelhavet.
Og allerede halvvejs inde i 2015 har danske rederier foretaget 10 redningsaktioner.
Seks af dem fandt sted over enkelt uge i april, og sammenlagt har danske rederier i dette forår samlet 1.968 personer på flugt op.
Handelsskibe redder hver fjerde flygtning
Den massive flygtningestrøm fra især krigs- og konfliktramte områder i Mellemøsten og Afrika har sendt titusindvis på den farefulde færd over strækningen, der er blevet kaldt 'dødens hav'.
I alt er mere end 55.000 flygtninge reddet i Middelhavet i første halvdel af 2015.
Af dem tegner handelsskibene sig for over 15.000 flygtninge fordelt på mere end 120 rednings-aktioner. Det er mere end hver fjerde bådflygtning.
VIDEO Helt tæt på: 384 bådflygtninge reddes midt på Middelhavet. Klik på play.
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:55797cf3a11f9f0ca4cd2646
De resterende er reddet af italienske og internationale redningsfartøjer under Frontex, som har taget over efter den italienske redningsindsats Mare Nostrum.
Mare Nostrum blev sløjfet i november 2014, da udgifterne blev for store for Italien, og EU sagde nej til at poste penge i det.
Erstatet af grænsekontrol
I stedet blev det erstattet af EU's grænsekontrol Triton, som ikke har noget specifikt eftersøgnings- og redningsmandat, og som har færre skibe og et mindre område at operere på.
Triton patruljerer 30-40 sømil ud for Italiens og Maltas grænser og kommer ikke ud i internationalt farvand. Det er ellers her, langt fra kysterne, de værste ulykker med bådflygtninge sker.
Sidste år fandt 350.000 bådflygtninge vej over Middelhavet til Europas kyster. Der forventes op mod 500.000 bådflygtninge i 2015.
Billeder: Mennesker fanget i fransk-italiensk flygtninge-slagsmål