Supermarkederne har i mange år gået i en stor bue uden om convenience-produkter, det vil sige delvist færdigtillavet mad, fordi forbrugerne ikke ville købe dem. Men den tendens ser nu ud til at vende.
Coop lancerede for to år siden convenience-produkter i form af færdigkrydrede burgerbøffer, grydeklare kødboller og ferske pandeklare frikadeller. De blev taget godt imod af forbrugerne, og derfor udvider kæden antallet af convenience-produkter i år, skriver Landbrug og Fødevarer i foodculture.dk.
Discountkæden Rema1000 planlægger har også flere nye convenience-produkter på vej, som færdig-mixede salater og kartofler, der er skrællede og krydrede i forvejen.
Forbrugerne er parate
Ifølge madsociolog Jon Fuglsang så er det helt rigtig set af supermarkedskæderne. Der er et marked for convenience food:
- Convenience food har helt klart været forbundet med en lav status hos danskerne. De har traditionelt tænkt, at enten laver man hjemmelavet mad, eller også tager man noget takeaway med hjem. Der er ikke særligt høj prestige forbundet med at varme mad op, og der er ikke særligt høj prestige forbundet med at have en mikrobølge-ovn. Den har man nærmest skulle undskylde, at man havde.
- Men nu har mange set, fx på rejser, at convenience food ikke behøver være dårligt, og derfor er de mentale barrierer over for convenience food ved at være overskredet.
Kvaliteten skal være i orden
Jon Fuglsang påpeger, at convenience food også er af en bedre kvalitet efterhånden, og at det er en del af forklaringen på, at forbrugerne tager vel imod tilbuddet.
- I USA er der nogle af de store supermarkedskæder, der næsten lever af at sælge convenience food. Dér giver det næsten ikke mening at købe ind til at lave hjemmelavet mad, da kvaliteten er så god og prisen lav.
Vi glemmer ikke hvordan man laver mad
Man kan selvfølgelig godt frygte, at vi som nation så kommer til at miste evnen til at lave mad, hvis alt er enten helt eller delvist forberedt for os. Men er er Jon Fuglsang nu ikke så bekymret for:
- Hvis convenience food tager markedsandele fra takeaway, så behøver det jo ikke gå ud over kvaliteten eller sundhedsværdien af vores mad.
- Jeg tror, at danskerne kan blive gode til at have begge dele. Nogle dage skal det gå stærkt, og så vælger man convenience. Og andre dage har man tid, og så laver man maden fra bunden. Convenience food er jo i virkeligheden bare et måltidstilbud til en travl hverdag.
- Mange ser det som en pligt, at de skal lave hjemmelavet mad fra bunden, men uden at have tiden til det. Og i dét perspektiv er det en meget god udvikling.