Det lyder som taget ud af computerspillet Football Manager, men FC Midtjylland vil fremover bruge statistik, når de skal finde de bedste spillere på transfermarkedet.
Da den engelske rigmand Matthew Benham lagde en masse millioner i den midtjyske klub over sommeren, kom han samtidig med en helt ny tilgang til at rekruttere spillere. Benham er ejer bettingprogrammet Smartodds, der har 70 analytikere ansat, som giver detaljeret statistik om professionel fodbold i hele verden. Og den detaljerede statistik, der også bliver kaldt big data, vil FCM fremover gøre brug af og på den måde gøre det lettere at sammenligne spillere fra forskellige land.
- Hvis jeg ser en spiller i Schweiz, kan jeg godt se, at han gør det godt, men det er svært at vurdere niveauet af den kamp i den liga, jeg ser, i forhold til niveauet af den liga, mit eget hold spiller i. Det kan man derimod vurdere meget præcist ved hjælp af data, siger Rasmus Ankersen, der er kommende bestyrelsesformand i FCM, til klubbens hjemmeside og fortsætter:
- I stedet for at tænke i forskellige ligastrukturer, stiller vi et andet spørgsmål: Hvad nu hvis alle hold i Europa spillede i den samme liga, hvordan ville tabellen så se ud? På den måde kan vi identificere de hold og ligaer, der har stor kvalitet, større kvalitet end FC Midtjylland, men som samtidig er undervurderede af markedet.
- Det er her, at vi finder value for money. Med dybdegående data på 60 ligaer, tror vi i FCM, at vi kan skabe det mest effektive rekrutteringssystem i Europa. Det betyder ikke, at big data pludselig skal erstatte trænernes intuition og erfaring. Data kan ikke fortælle os, hvem vi skal vælge, men derimod fortælle os hvor vi skal kigge, forklarer Ankersen.
Hidtil har FCM været kendt for at rekruttere spillere fra afrikanske lande, men fremover skal man måske til at se en mere alsidig indkøbspolitik på den jyske hede.