34,946 gange i løbet af de første seks måneder af 2014 bad myndigheder et eller andet sted i verden Facebook om at udlevere private data om en af netværkets cirka 1,3 mia. brugere.
Heraf bad de danske myndigheder i alt 15 gange om data om 17 forskellige personer.
De tal står at læse i Facebook nys udgivne 'Governent Requests Report', der i dag er blevet udgivet for tredje gang. Rapporten er Facebooks forsøg på at skabe gennemsigtighed om hvor ofte virksomheden bliver mødt af krav om brugerdata fra alverdens regeringer, og tallene dækker også over, hvor ofte den amerikanske spiontjeneste NSA beder om lov til at kigge brugerne i kortene.
Rapporten viser global stigning på 24 procent i forhold til andet halvår, 2013.
Ikke den eneste
Facebook er langt fra den eneste teknologigigant, der udgiver sådanne gennemsigtighedsrapporter. Også Google, Apple og senest også Twitter, udgiver sådanne rapporter, og forleden gik Twitter så ligefrem til kamp mod den amerikanske stat for sin ret til at inkludere oplysninger om henvendelser fra NSA.
Twitter er utilfreds med, at netværket eksempelvis ikke må inkludere forespørgsler om brugerdata efter den såkaldte Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA).
Disse tal må Facebook gerne videregive, dog med forsinkelse og kun i meget brede træk. I de sidste seks måneder af 2013, bad NSA fx om private data på mellem 5000-5999 personer, og det samlede antal anmodninger efter FISA-reglerne var mellem 0-999.
Viser ikke alt
Der er generelt kommet mere fokus på disse gennemsigtighedsrapporter efter afsløringerne fra den afhoppede whistleblower Edward Snowden, der sidste sommer lækkede tusindvis af dokumenter om USAs systematiske overvågning af internettet og dets brugere.
Hovedparten af Snowdens afsløringer omhandler dog aflytning og overvågning af brugerne, som selskaberne ikke selv er vidende om, hvorfor de ikke fremgår af gennemsigtighedsrapporterne.
Gennemsigtighedsrapporten til trods, har Facebook også den senere tid fået en del røg for, hvordan selskabet selv behandler brugerdata. Blandt andet måtte selskabet modtage massiv kritik for at have eksperimenteret med at fjerne positive nyheder fra udvalgte brugeres feeds for at se, om det ville påvirke deres humør.