Balladen om den stærkt omdiskuterede taxa-tjeneste, Uber, og dens aktiviteter i Tyskland tager nu til, efter at det er kommet frem, at en domstol i Frankfurt i sidste uge forbød en af de centrale tjenester i Uber-systemet i hele landet.
Forbuddet betyder, at Uber-chaufførerne nu kan risikere bøder på op til 250.000 euro, hvis de tager passagerer op.
Forleden udstedte administrationen i Berlin også forbud mod Uber, men Uber valgte at appellere, og kører videre i den tyske hovedstad mens sagen står på. I sagen fra Berlin skete forbuddet fordi Uber ikke i tilstrækkelig grad kan garantere for passagernes sikkerhed og for, at chaufførerne har de nødvendige forsikringer.
Landsdækkende forbud på grund af sikkerhed
Samme punkter blev i sidste uge fremhævet af dommeren i Frankfurt, der valgte at udstede et forbud mod Uber i hele Tyskland. Uber vil appellere dommen, og mener derfor at have ret til at køre videre mens appelsagen står på.
Sagen vedrører indtil videre kun UberPop - altså den billige taxatjeneste, mens UberBlack, limousinetjenesten fortsat kan køre videre.
Den amerikanske Uber-tjeneste har fået sindene i kog i flere europæiske byer, hvor der har været flere demonstrationer mod den henover sommeren. Taxachauffører i London har lavet trafikpropper i protest mod tjenesten, der også er blevet forbudt i Luxembourg.
Chaufførerne kører i private biler
Ubers chauffører er ikke ansat af Uber, men har blot tilmeldt sig tjenesten og stillet med deres egen, private bil, der ikke behøver være en særlig taxa. Når Uber har tjekket chaufførens baggrund, kan han eller hun derefter begynde at køre som selvstændig chauffør.
Kunderne booker biler via Uber-appen, der også sørger for at beregne turens pris og formidle betalingen.
Den løse organisering har været et af de kritikpunkter i flere europæiske lande, hvor taxakørsel er stramt reguleret og kræver særlige forsikringer, sikkerhed og taxakørekort. Disse ting beskyldes Uber for at skøjte alt for let henover, hvorfor konkurrencen er unfair.
Både storbanken Goldman Sachs og Google har investeret i Uber, og selskabet har sågar en dansk udviklingsafdeling i Aarhus, omend der ikke er annonceret planer om en dansk åbning.