Streaming dominerer danskernes musikforbrug

Nye tal fra brancheorganisationen IFPI viser, at streaming nu står for 63% af musikselskabernes indtægter.

Danskerne har for alvor taget musikstreaming til sig. Streamingtjenster udgør nu 63 procent af musikselskabernes indtægter. (Foto: © Nicolai Franck, DR)

Musikselskabernes brancheorganisation IFPI har offentliggjort nøgletal for første halvår 2014.

Og resultatet taler sit tydelige sprog. Musikstreaming er nu den markant største indtægtskilde for musikselskaberne, mens indtægterne fra digitale downloads falder. Det samme gør indtægterne fra CD og vinyl.

Hele 63 procent af indtægterne stammer nu fra musikstreaming, og det glæder direktør i IFPI, Jakob Plesner Mathiasen.

- Ser vi to år tilbage udgjorde streaming blot 24 procent af markedet. Det siger alt om, hvor afgørende omstillingsparathed og fokus på forbrugernes behov er i en branche som vores, siger han til IFPIs hjemmeside.

I 2013 udgjorde streaming 45 procent af indtægterne, så stigningen er til at få øje på.

Udviklingen fra 2014-2014 er til at få øje på. (© IFPI)

Salg af sange og albums falder

Mens musikstreaming skyder i vejret, så falder salget igennem de andre distributionskanaler.

Digitale downloads udgør nu kun 19 procent af indtægterne, mens CD og vinyl står for de sidste 18 procent.

Sammenlignet med første halvår 2013 er det et fald på henholdsvis 33 og 31 procent.

Musikbranchen er i vækst

Samlet set viser tallene fra de første seks måneder af 2014, at musikbranchen er i beskeden vækst.

Sammenlignet med første halvår 2013 er omsætningen steget med to procent, og væksten skal altså alene findes i, at danskerne for alvor har taget musikstreamingtjenesterne til sig,

Selvom tallene fra det første halvår tegner et tydeligt billede af hvordan markedet udvikler sig, minder Jakob Plesner Mathiasen dog om, at faktorer som julesalget kan få indflydelse på det endelige årsresultat.