Gymnasieelever holder fast i Facebook

Godt 94 procent af danske gymnasieelever er på Facebook dagligt, men i kortere tid.

Mens amerikanske teenagere vinker farvel til Facebook, holder danske unge fast i deres profiler på det sociale medie her 10 år efter, at Facebook kom til verden.

Lige knap 99 procent af gymnasieeleverne i Danmark er til stede på Facebook, og godt 94 procent af dem tjekker Facebook dagligt. Det viser en rundspørge, som DR Analyse har fortaget blandt godt 3.500 gymnasieelever.

Samtidig giver mere end hveranden gymnasieelev dog udtryk for, at Facebook bliver mere og mere kedeligt. Og næsten 40 procent svarer, at de bruger mindre tid på Facebook end for et år siden.

Mindre smart når mormor er på

Rundspørgens resultater stemmer overens med det billede Gitte Stald, lektor ved IT Universitetet i København, kender til fra sin forskning om unge og sociale medier.

- De er alle sammen på Facebook, men bruger det knap så intensivt, som de gjorde før i tiden, fordi holdningerne til Facebook har ændret sig, og fordi de har fundet nye kanaler med samme funktioner, siger Gitte Stald.

Hun uddyber, at Facebook er blevet mindre smart, fordi alle er kommet på - selv mormor, og at den nedadgående aktivitet også hænger sammen med, at flere unge bare tjekker, hvad der sker på Facebook, frem for at dele private billeder og kommentarer.

- De er blevet langt mere opmærksomme på, hvad de lægger ud, fordi det rammer så mange, forklarer lektoren.

Svært at droppe Facebok

Knap 15 procent af gymnasieeleverne overvejer helt at droppe Facebook, men det er kun 0,9 procent, der reelt har vendt det sociale medie ryggen, viser rundspørgen.

Det hænger sammen med, at de unge går glip af mange informationer, hvis de vender tommelfingeren nedad over for Facebook, vurderer Gitte Stald:

- De er afhængige af Facebook, fordi de får mange oplysninger der, som de ikke kan undvære.

Bruger flere sociale medier

At gymnasieeleverne er blevet mindre aktive på Facebook, er dog ikke ensbetydende med, at de generelt bruger mindre tid på sociale medier.

Rundspørgen viser, at gymnasieeleverne også er massivt til stede på sociale medier som Snapchat, Instagram og Youtube.

- Deres aktivitet er bare blevet spredt på flere platforme. For eksempel er meget af den daglige, private kommunikation rykket videre til Instagram og Snapchat, siger Gitte Stald.

Selvom adskillige sociale medier er populære blandt de unge, er Facebook dog fortsat det sociale medie, som gymnasieleverne bruger mest, og det sociale medie, de vil have sværest ved at droppe, viser rundspørgen.

I disse dage sætter vi fokus på Facebook og andre sociale medier. Hvis du har børn i alderen 10 til 19 år og holder øje med, hvad de laver på Facebook, så skriv til os i dag på 1212@dr.dk.