Beskedtjenesten Snapchat er ikke til salg. Endnu. Og slet ikke for sølle 17 mia. kroner.
Sådan lød beskeden fra tjenestens stifter, den 23-årige Evan Spiegel tidligere på året, da Snapchat-holdet fik et bud fra selveste Facebook på tre mia. dollars, svarende til små 17 mia. danske kroner.
Tjenesten er blevet populær på en idé om at lade brugerne sende fx tekst- og billedbeskeder, der forsvinder efter få sekunder, hvorefter man ikke længere kan se dem. Det har især yngre smartphone-brugere fundet anvendeligt, og den to år gamle tjeneste har således været i konstant vækst siden sin begyndelse.
Tjener ingen penge
Snapchat tjener dog ikke penge, og har heller ikke udsigt til at komme til det i nær fremtid - og et bud på tre mia. kroner har fået flere amerikanske til at genoptage snakken om en mulig ny dotcom-boble, der kan være under opsejling.
Da Twitter blev børsnoteret i sidste uge steg aktien med 73 procent første dag til trods for, at Twitter endnu aldrig har tjent penge, og heller ikke regner med at gøre det de kommende år.
Dotcom-boblen i begyndelsen af årtusindet var netop kendetegnet ved at mange selskaber blev værdisat til svimlende milliardbeløb, selv om de ikke havde havde indtægter og i mange tilfælde heller ikke nogen kunder.
Hverken Snapchat eller Facebook vil kommentere rygterne.
Ondt i unge brugere
Facebook fremlagde forleden kvartalsregnskab, og her forklarede selskabet, at teenagernes brug af Facebook var i fald. Selskabet gik ikke i dybden med oplysningerne - men situationen blev dengang udlagt som et spirende problem for Facebook, der ikke vil være umoderne blandt yngre brugere.
Et køb af den populære snapchat-tjeneste kunne have bidraget til at modvirke afmatningen blandt de yngre brugere. Ifølge Wall Street Journal er Facebook ikke den eneste interesserede køber.
Facebook ejer i forvejen den uhyre populære Instagram-tjeneste.