Offentlig transport har ry for at være besværligt, dyrt og laaaaaaangsomt...
Men sådan skal det ikke være i fremtiden, hvis det står til rigmanden Elon Musk, der er kendt som manden bag den elektriske sportsvogn, Tesla. I går fremlagde Musk endelig sin ventede idé til et hypereffektivt offentligt transportsystem, der skal forbinde Los Angeles med San Francisco - og ganske som med den futuristiske, elektriske sportsvogn, skorter heller ikke Musks togprojekt på ambitioner.
Visionen, som Elon Musk selv kalder for 'Hyperloop' skal, ifølge rigmandens vision, være et højhastighedstog med streg under høj hastighed. Toget skal nemlig skyde hastigheder på over 1100-1200 kilometer i timen, og tilbagelægge distancen mellem de to byer på blot 35 minutter.
Der er knap 560 kilometer mellem de to byer - og turen tager vanligvis omkring seks timer i bil, forudsat at der ikke er kø, hvilket der ofte er i den folkerige stat.
Kanonkugle
Toget der er i stand til at skyde den svimlende hastighed bliver nærmest en kanon, hvor man skydes gennem et rør med et meget lavt atmosfærisk tryk, og hvor luftmodstanden er reduceret til en sjettedel af normalen - i forhold til atmosfæren på Mars, forklarer Musk.
Hyperloop-systemet skal i Musks vision drives af solenergi og bestå af to rør, monteret på pyloner, der lidt ligner den københavnske metro på de strækninger, hvor togene kører over jorden. Pylonerne skal dog stå med så stor afstand, at jorden nedenunder fortsat kan dyrkes - og så skal systemet sikres mod jordskælv efter alle kunstens regler, så rystelser i den jordskælvsplagede region ikke medfører, at togene kører galt med over tusinde kilometer i timen.
Togene drives frem af en kombination af elektromagnetisme og pumper, der skaber tryk under toget og bag det. Når toget accelerer vil det føles cirka som et fly - men når først toget er oppe i fart, kan hastigheden ikke fornemmes, udover hvad man kan se ud af vinduerne.
Vil ikke bygge det selv
Hele projektdokumentet, der er 57 sider, kan hentes på Teslas netsted, men Tesla har ikke umiddelbart planer om at bygge det selv. Det vil nemlig koste op til seks mia. dollars (over 33 mia. kroner) - og vil først kunne være i drift om ti år, lyder rigmandens vurdering. Han estimerer dog samtidig, at billeprisen vil kunne holdes omkring en flad hundredemand.
Selv om Elon Musk i nutiden mest kendes fra netop Tesla Motors, har han skabt sin formue på betalingstjenesten PayPal - og hele ideen om Hyperloop har med det samme mødt kritik fra amerikanske eksperter, der overfor New York Times peger på, at 33 mia. kroner er et urealistisk lille beløb i forhold til ambitionerne for Hyperloop.
I en telekonference efter præsentationen afviste Elon Musk dog umiddelbart selv at spytte penge i projektet, selv om han samtidig anerkendte, at han er fristet af at bygge en prototype for at bevise, at det vil virke.
Magnettog over Kattegat
Elektromagnetiske tog er ikke en ny opfindelse - og mange danskere vil kunne huske de spøjse valgplakater fra Schiller Instituttets venner ved folketingesvalget i 2007, hvor spidskandidaten Tom Gillesberg bekendtgjorde nødvendigheden af et magnettog over Kattegat på den anden side af finanskrakket. Krakket indtrådte året efter - dog uden magnettog.
Siemens og Rambøl kom dog samme år med forslag til en sådan forbindelse, der kunne forbinde Århus og København med en rejsetid på blot 40 minutter. Prisen for systemet blev dengang anslået til at være op mod 65 mia. kroner for et system, der dog ikke var nær så futuristisk som Elon Musks forslag.
Tesla Motors, der altså ikke planlægger at bygge Hyperloop-systemet, har i øjeblikket stor succes med sin eldrevne sportsvogne, der også er på vej i mere afdæmpede personbil-udgaver.