De er nye, smarte og ualmindeligh high tech-lækre. Men måske er de også pivhamrende ulovlige, fordi de kan optage og offentliggøre billeder, video og lyd, uden at folk har en rimelig chance for at opdage det. Når de kommende Google-briller kommer på markedet i slutningen af i år eller begyndelsen af næste år, er der flere forhold, der potentielt kan være sprængfarlige.
Derfor vil Databeskyttelsesmyndighederne i EU og seks andre lande nu have svar på, hvordan Google egentlig har tænkt sig at håndtere de data, der bliver samlet ind via brillerne.
Det er EUs datatilsyn, via den såkaldte artikel 29-gruppe, Canada, Australien, New Zealand, Mexico, Schweiz og Israel, der i fællesskab har sendt et brev til Google og krævet svar på en række spørgsmål om, hvordan Google vil sikre, at landenes regler for persondata bliver overholdt, når Google sender brillerne på markedet.
Altid på nettet
Googles briller er konstant forbundet til internettet via brugerens telefon - og internetforbindelsen benyttes til hele tiden at vise information i brugerens synsfelt. Det kan være vejrudsigter, vejvisning eller ny email. Men brillerne kan også benyttes til at optage billedmateriale og lægge det ud på nettet, hvilket sker næsten usynligt for omverdenen.
De optagende briller har allerede givet Google problemer flere steder, selv om de endnu ikke findes i almindelig handel. Blandt andet har et kasinoer i Las Vegas forbudt brillerne, og flere barer har annonceret, at de vil nægte at lukke folk ind, hvis de bærer Google Glasses.
En af udfordringerne er, at moderne teknikker til ansigtsgenkendelse er så effektive, at folk snart kan blive genkendt i realtid, så snart billederne rammer nettet.
Hvad vil I gøre?
"Vi vil meget gerne høre om, hvilke implikationer på privatlivsbeskyttelsen, det nye produkt har, og hvilke skridt, I tager for at sikre, at folks ret til privatliv beskyttes rundt omkring i verden, efterhånden som I udvikler produktet," skriver de seks datatilsyn og formanden for de europæiske datatilsyn, Jacob Kohnstamm i brevet.
De udbeder sig desuden et eksemplar af brillerne og en demonstration.
Googles briller har været udsat for stor debat mange steder i verden, efter at de blev lanceret sidste år. Selv om problemet indtil videre ikke er stort, fordi produktet ikke er sat til salg, ventes det alligevel, at en bølge af sådanne produkter rammer hylderne de kommende år.
Bliver stort
Fænomenet, 'wearable computing' - altså teknik, man kan tage på, ventes at være en af de næste store bølger inden for forbrugerelektronik.
Blandt andet ventes både Apple, Samsung og flere andre selskaber at lancere såkaldte smart watches - altså smarte ure, der via sensorer, gps, internetforbindelse og måske endda optagemuligheder vil kunne mange af de samme ting, som Googles Glass.
Google har allerede kommenteret på nyheden om brevet, omend ganske kort, overfor ZDNet.
"Det er meget tidligt for produktet, og vi tænker meget grundigt over, hvordan vi designer Google Glass. Ny teknologi rejser altid nye spørgsmål," lyder meldingen fra Google, der samtidig gør opmærksom på, at selskabet vil udvikle produktet sammen med brugerne.
En analyse fra analysehuset iSuppli, spåede for nylig, at der i 2016 vil være solgt op mod 10 mio. Google-briller og tilsvarende produkter over hele verden.