Opsendelsen af et ubemandet amerikansk rumfartøj gik tirsdag nat grueligt galt, da raketten af typen Antares kun seks sekunder efter opsendelsen eksploderede over basen Wallops i den amerikanske delstat Virginia.
Men det er langt fra er første gang, der er problemer med raketterne på netop denne type rumfartøj.
Tilbage i maj måned eksploderede en af motorerne, en såkaldt AJ-26, der skulle bruges til at løfte en Antares-raket.
Og faktisk bygger selve rakettens teknologi på materiale, der blev skrottet af Sovjetunionens rumprogram tilbage i 1970'erne, fordi raketterne var for ustabile.
- Den (raketten, red.) bliver drevet af et sæt AJ26-58-motorer, som er genombyggede NK-33-motorer efterladt fra Sovjetunionens droppede N-1F-raketter. Sovjetunionen skrottede N-1F i starten af 1970'erne efter alle fire testflyvninger på en prototype endte i fiasko, skriver rumforskningssitet nasaspaceflight.com.
Se Nasa-raketten eksplodere under opsendelsen i videoen herunder:
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5450a4b26187a208b4e321c1
Astrofysiker: Nasa har måske presset prisen for meget
Rumfartøjet CRS-3, som Antares-raketterne sad på, havde til opgave at fragte forsyninger op til den internationale rumstation, ISS, der er bemandet af seks astronauter. En rejse, mange raketter har taget før.
CRS-3-rumfartøjet tilhører det private firma Orbital Sciences, der er blevet hyret af den amerikanske rummyndighed Nasa til at sende forsyningsraketter til ISS.
Ifølge Kristian Pedersen, der er astrofysiker og direktør i DTU Space, viser nattens eksplosion, at der er visse risici ved at udlicitere opgaver som for eksempel at sende forsyninger til rumstationer.
- Der er jo et vist konkurrenceelement i det her. Nasa har fået nogle bud på, hvad det vil koste, og så har de selvfølgeligt presset prisen, og så får man et produkt derefter. Om det har været tilfældet her, kan jeg ikke sige, men det er den risiko, man tager, forklarer han.
CRS-3 var, som navnet antyder, Orbital Sciences tredje fartøj med ISS som destination. Firmaet har kontrakt på at sende otte rumfartøjer med forsyninger op til ISS.
Den ydelse koster Nasa lige under to milliarder dollar, hvilket svarer til over ti milliarder danske kroner.
Ikke sket ny udvikling af raketter i årevis
Steen Eiler Jørgensen er formand for Dansk Selskab for Rumfartsforskning. Han er enig med Kristian Pedersen i, at de pressede priser kan gå ud over kvaliteten på rumfartøjerne.
Men konkurrencen kan dog også få stor betydning for en teknologi, der er mange årtier gammel.
- Der er simpelthen ikke sket nogen udvikling omkring raketteknologien. Den er jo den samme som i 1960'erne, siger han.
Den forældede teknologi betyder, at rumraketter stadig er engangsraketter. Efter at de har ført rumfartøjet et stykke op i atmosfæren, så giver de slip og falder ned i havet eller brænder op i atmosfæren.
Engangsraketter kan snart være fortid
Den øgede konkurrence på området ser dog ud til at føre ny teknologi med sig. Specielt Orbital Sciences konkurrent SpaceX er på vej med en banebrydende teknologi, fortæller Steen Eiler Jørgensen.
- I øjeblikket arbejder SpaceX på at lave en helt ny raketteknologi. De vil lave en raket, der kan flyve hjem og lande og dermed bruges igen. Jeg ved, de har gennemført tests, hvor de har landet noget af raketten i vandet.
Ifølge Steen Eiler Jørgensen så har SpaceX planer om at ville lande raketter på en flydende platform i vandet, så man kan genbruge den. Ikke nok med at man kan gøre raketterne mere pålidelige, da man har mulighed for at analysere dem, så bliver de også langt billigere.
- Tænk på, hvis man kun kunne bruge en Airbus 320 flyver én gang. Det ville jo koste 100 gange så meget. Den her udvikling kan blive banebrydende, siger Steen Eiler Jørgensen.