Ideerne sprudler blandt alternative transportvirksomheder

Der er ingen ende på iderigdommen hos fremtidens spillere i transportsektoren.

Det hollandske firma Twilight har skabt et system af intelligente gadelamper, der kun lyser når, der er behov for det. (© Twilight)

Hvorfor bruge strøm på at holde gadelamperne tændte, når der er tomt under dem?

Hvorfor ikke overføre princippet fra induktionskomfuret og oplade elbilen trådløst fra en lader, indbygget i asfalten på parkeringspladsen?

Eller hvorfor køre alene rundt i sin bil, når andre skal samme sted hen på samme tid?

Det er nogle af de mange spørgsmål, der bliver givet svar på i disse år, hvor grønne ideer står i kø, for at revolutionere vores måde at tænke transport på.

Og nogle af de eksempler som analytiker Esben Alslund-Lanthén fra tænketanken Sustania havde med sig til publikum i salen på messen Driving Green i København, hvor adskillige udstillere over to dage viser hvad nationen kan frembringe af bæredygtige og grønne transportløsninger til privatpersoner, virksomheder og offentlige institutioner.

Løsninger der allerede er i fuld brug i dag.

100.000 bilister i London kører ikke længere forgæves efter en p-plads

Eksempler fra tænketankens guide over nye bæredygtige ideer, Sustania100 rapporten, der blev offentliggjort i juni.

Han medbragte også et eksempel fra Westminster i London, hvor 100.000 bilister benytter sig af firmaet Smart Parkings app, der kan omdirigere folk til ledige parkeringspladser.

Ved brug af sensorer, der opsamler data, der igen videredistribueres til en smartphone app, kører områdets bilister langt mindre. Og langt mindre forgæves.

Og et godt eksempel på et meget enkelt produkt, der gør en reel forskel, fortæller han til dr.dk/viden.

- Hvis folk ikke kan se, at de kan bruge løsningerne i deres hverdag, er der ingen grund til at lave dem, siger han og understreger at det er slutbrugeren, som til enhver tid må afgøre om en ny ide reelt kan bære.

- Man kan hurtigt blive enige om at noget er genialt, men hvis folk ikke bruger det, er det IKKE genialt, siger han.

Smart at dele biler, men vil folk acceptere bøvlet?

Visse nye ideer er nemmere at integrere end andre, og i øjeblikket skaber de mange forskellige bildelingssystemer en masse blæst, fordi de bevæger sig ind på områder der traditionelt har været udnyttet kommercielt af andre.

- Taxiselskaberne synes ikke det er særligt smart, at folk kan dele deres tomme pladser i bilerne i realtid, siger Esben Alslund-Lanthén. For det er jo taxiselskabernes forretningsmodel og de oplever nu at blive konkurrenceudsatte.

Spørgsmålet er så om folk er villige til at acceptere bøvlet, for der er en række forhold, som forbrugeren skal ændre på, før de nye løsninger kan blive realiteter.

- Det er ikke længere blot at række hånden op, og så kommer der en taxi, siger han.

- Man skal downloade en app og fortælle hvor man er. Man skal sidde med en fremmed person i en fremmed bil og afgøre om det er en person man overhovedet gider at snakke med.

I det hele taget er der mange elementer, som ikke nødvendigvis er løst, når vi taler om de her teknologier, slutter han.

Og teknologierne vil blot blive mange flere de kommende år - hvilke der overlever, er derimod et åbent spørgsmål.