Luftforureningen ved DHL-stafet løber løbsk

Måling viser 10 gange flere partikler i luften ved stafetløb i København end på trafikeret gade tæt på.

Mandag til fredag i uge 35 er der DHL-stafet i Fælledparken i København. Op imod 24.000 hold er tilmeldt - svarende til cirka 120.000 løbere. (Foto: © Sparta, Sparta)

I aften skyder sundhedsminister Nick Hækkerup årets traditionsrige firmastafetløb i Fælledparken i København, DHL-stafetten, i gang. Og fredag ud på aftenen kommer de sidste af de rundt regnet 120.000 københavnske løbere i mål.

Der er ingen tvivl om, at det er sundt at løbe. Men spørgsmålet er, at DHL er særlig sundt, når vi ser bort fra, at det socialt kan være fantastisk at løbe sammen med sine kolleger?

En måling foretaget af Kemisk Institut ved Københavns Universitet viser meget høje koncentrationer af farlige partikler i luften under stafetten.

30.000 og 300.000 partikler

Under DHL i august 2013 målte miljøkemistuderende Maria Bech Poulsen mængden af ultrafine sundhedsskadelige partikler i luften lige uden for Fælledparken på den trafikerede Nørre Allé og i selve Fælledparken.

På Nørre Allé målte hun 30.000 partikler per kubikcentimeter. Inde i teltbyen, hvor mange firmaer griller mad og har tændte fakler, var der mellem 250.000 og 300.000 partikler per kubikcentimeter, skriver Københavns Universitet.

- Der er ingen tvivl om, at det er de mange grillopstillinger, der slipper de enorme mængder partikler ud i luften, siger Maria Bech Poulsen.

Går i lungerne og generer

Ultrafine partikler er sundhedsskadelige.

De er under en mikrometer (en tusindedel millimeter) i diameter, og de kan trænge ud i lungerne og give åndedrætsbesvær og ved varige påvirkninger lungesygdomme som KOL og bronkitis.

Partiklerne kan også være årsag til blodpropper og andre hjerte/kar sygdomme.

Bilos er anderledes farligt

Målingerne fra Kemisk Institut viser ikke, hvilke typer ultrafine partikler, der er tale om ved DHL, og der er også forskel på partikler fra grillos og brændende fakler og så bilos.

- Forbrændingspartikler fra for eksempel trafikken, som indeholder både kul, tjære og metaller, har nogle egenskaber, som er særligt farlige, forklarer professor Peter Møller fra Afdeling for Miljø og Sundhed ved Københavns Universitet til videnskab.dk.

Samtidig er selve påvirkningen ved DHL kortvarig.

- Så over et helt liv har det ikke nogen betydning. Men hvis det var noget, du gjorde til daglig, kunne du have en højere risiko for at blive syg, siger Peter Møller.