- Hvorfor bliver så mange penge, tid og energi brugt på at udvikle biler, mens at vejene bilerne kører på er som de altid har været?
Ordene stammer fra den hollandske designer Daan Roosegaarde, og han har derfor udviklet konceptet Smart Highway (den smarte motorvej, red.).
Projektet består af en række forskellige vejbelysnings-løsninger som, ifølge Roosegaarde, er baseret på relativ simpel lysteknologi.
Den første af hans idéer er nu parat til at blive testet på en 500 meter lang hollandsk motorvejsstrækning. Vejen har fået implementeret selvlysende striber, som lader op om dagen og lyser automatisk om natten. Samtidig slukker man for det traditionelle lys, så det kun er vejen der lyser op.
Vejene skal opføre sig ligesom selvlysende vandmænd
- Vi bruger utrolig meget hardware på at skabe noget der er så immaterielt som lys. Hvorfor kan vi ikke bare gøre som selvlysende vandmænd gør under vandet, de har deres eget lys, har Roosegaarde tidligere forklaret om designtanken bag hans projekt.
Hans ambition er, at denne form for lys helt kan erstatte den traditionelle motorvejsvejbelysning og samtidig også kan bruges på små veje, hvor der ikke er nogen belysning i dag.
Ifølge Roosegarde kan man både spare penge og gøre vejbelysningen mere bæredygtig, ved at bruge hans selvlysende teknologi.
Mange andre idéer i støbeskeen
Projektet er dog kun første del af Roosegaarde's idéer om den smarte motorvej, som er opdelt i fem dele.
En af de andre idéer går ud på at vejen selv kan lyse op med advarsler, fx hvis der er sneglatte veje. Det foregår ved at bruge 'dynamisk maling' som kun reagerer på særlige vejrforhold.
Et tredje koncept består af små vindmøller langs vejen der lyser op om aftenen, men kun når bilerne passerer, så man ikke brugere unødig energi på at oplyse strækninger, hvor der ikke er nogen trafik. Endnu mere ambitiøs er hans tanke om vejbaner der er forbeholdt elektriske biler, som automatisk lader bilerne op mens de kører.
Roosegaarde's Smart Highway-projekt vandt den prestigefyldte danske designaward INDEX: Award 2013 i kategorien community.
Ingeniørfirmaet Heijmans, som udfører projektet sammen med Roosegaarde, arbejder på snart at kunne teste den nye teknologi uden for Hollands grænser.