Fremtidens fiskekuttere er hybride

Til efteråret er en miljøvenlig fiskekutter med batterimotor klar til sejlads i de norske farvande.

Sådan kommer hybrid-fiskekutteren til at se ud ifølge tegningerne fra Selfa Arctic A/S i Trondheim i Norge. (© Selfa Arctic A/S)

I flere år har bilproducenter udviklet smarte hybrid-motorer, der skal spare CO2. Nu satser et bådværft i Trondheim i Norge på at komme først med verdens første hybrid-fiskekutter.

Kutteren bliver udstyret med en batteridreven el-motor ud over den vante dieselmotor. Og den første miljøvenlige kutter skal være sejlklar i oktober, skriver forskningssitet Gemini.no

Bådværftet Selfa Arctic AS samarbejder med norske fiskere og forskere fra SINTEF - Skandinaviens største uafhængige forskningsorganisation, Stiftelsen for Industriell og Teknisk Forskning - om udviklingen.

Dieselmotor i tomgang dagen lang

- Udfordringen har været at finde en batteriløsning, som er robust og billig nok. Men det kan godt lade sig gøre med de nye teknologier, siger projektleder i SINTEF Jørn Eldby.

SIFTEF har undersøgt, hvordan mindre fiskefartøjer arbejder. Beregningerne viser, at sejladsen ud til og hjem fra fiskefeltet udgør 60-70 procent af fartøjernes energiforbrug.

Samtidig har man fundet ud af, at selve sejladsen kun udgør en cirka 25 procent af den tid, som der tilbringes ude i selve fiskefeltet. Og mens fangsten står på, kører dieselmotoren i tomgang.

Koble batteri og motor til og fra

Målet har været at lave et batteri, der kan erstatte dieselmotoren, mens selve fiskeriet står på. Og som kan kobles til og fra under selve sejladsen.

- Vi ser en fremtid i hybride fiskekuttere, både teknologisk og økonomisk. Under normale driftsforhold vil brændstofforbruget blive reduceret med over en tredjedel, siger Jørn Eldby.

Samtidig vil batteriløsningen reducere slidtagen på motoren væsentligt sammenlignet med en dieselmotor, som går i tomgang det meste af dagen, siger Jørn Eldby.

Flere både på vej

Selfa Arctic har flere miljøvenlige hybridbåde på vej i vandet, blandt andet en passagerbåd med plads til op til 30 personer.

- Vi satser meget på miljøvenlige både, og mærker, at fiskerne selv er vældig interesserede. Vi erfarer, at både redere og branchen generelt er interesserede i miljøvenlige båd-koncepter, siger daglig leder i Selfa Arctic Erik Lanssen.