Førerløse fragtskibe i fremtiden? Rolls Royce vil med på bølgen

Den verdensberømte virksomhed slår nu et slag for at fjernstyre fragtskibe fra land.

Et ubemandet fragtskib, som Rolls Royce forestiller sig at det skulle se ud, hvis de skulle bygge dem. (© Rolls Royce)

De fleste har hørt om de førerløse fjernstyrede droner, som i alskens størrelser flyver rundt over hovederne på os - Google har lanceret deres førerløse bil, der allerede har tilladelse til at køre i flere amerikanske stater og de der har kørt med Metro i København, vil vide at den slags for længst er blevet helt almindeligt på skinner.

Nu lancerer britiske Rolls Royce deres ambitioner for at skabe førerløse fragtskibe. Det skriver BBC.

Rolls Royce: Førerløs skibstrafik bør være virkelighed indenfor et årti

Ifølge den britiske virksomhed, der foruden sine luksusbiler, nok mest er kendt for at producere flymotorer, burde førerløse fragtskibe være virkelighed, i løbet af det kommende årti.

Et ubemandet fragtskib, som Rolls Royce forestiller sig at det skulle se ud, hvis de skulle bygge dem. (© Rolls-Royce)

Det siger vicedirektør i Rolls Royce' udviklingsafdeling Oskar Levander:

- I betragtning af, at teknikken er til stede, må det være på tide at flytte nogle funktioner på land, skriver han i et oplæg på virksomhedens site, med henvisning til besætningerne, der udgør en væsentlig del af skibsfartens driftsomkostninger.

- Vil vi helst have en 20 mands besætning, der sejler i kraftig Nordsø-storm eller fem i et kontrolrum på land? spørger han videre.

Førerløse skibe er ulovlige ifølge international lov

Med en konstant vækst i shipping verden over, er der et stigende behov for at effektivisere og rationalisere - man regner med at der findes omkring 100.000 fragtskibe på verdenshavene.

Et ubemandet fragtskib, som Rolls Royce forestiller sig at det skulle se ud, hvis de skulle bygge dem. (© Rolls Royce)

Ubemandede skibe er dog pt forbudt ifølge international lov, fortæller Simon Bennett fra brancheorganisationen International Chamber of Shipping, der vurderer at der mindst vil gå to eller tre årtier, før vores varer førerløst vil blive sejlet rundt i verden.

Han vil dog ikke afvise muligheden helt og fortæller til BBC at brugen af e-navigation allerede debatteres heftigt i shippingbranchen.

Nu har Rolls Royce i hvert fald givet deres bud på hvordan fremtidens søfart kunne tage sig ud.