Havarikommissionerne i Frankrig og Tyskland vil i den kommende tid nøje undersøge, hvorfor et tysk passagerfly med 150 personer om bord tirsdag formiddag styrtede ned i De Franske Alper.
Og der er en lang liste af ting, der skal tjekkes, forklarer Anders Kristensen, der er havariundersøger i Havarikommissionen i Danmark.
- Man prøver at finde ud af, om flyet er faldet ned i ét stykke, eller om det er blevet brudt op i luften. Man ser også på, om flyet er faldet ned lodret eller i en lav vinkel. Det kan give nogle indikationer om, hvad der kan være sket, siger han.
Ser efter sorte bokse
Yderligere søges der efter flyets to såkaldte sorte bokse, der ifølge Anders Kristensen er de mest interessante i en havarikommissions optik.
- Dem sender man hurtigst muligt til laboratorier for at få en idé om, hvad der er sket.
Den ene boks optager al kommunikation i cockpittet mellem piloterne og med flyvelederen og personalet.
Den anden boks registrerer forskellige oplysninger fra flyet, herunder hvilke knapper der bliver trykket på i cockpittet.
Vejrforhold og radarbilleder gennemtjekkes
Ud over undersøgelsen af de sorte bokse er der også en række andre ting, der er vigtige, oplyser Anders Kristensen.
- Man undersøger forskellig baggrundsinformation i forbindelse med flyvningen. Man kan undersøge, hvordan vejrforholdene var i området, man kan kigge på radarbilleder af flyet og undersøge flyselskabet, og hvordan det pågældende fly er blevet vedligeholdt, siger han.
Også oplysninger om de involverede piloter bliver undersøgt grundigt efter et flystyrt.
Efter de mange undersøgelser, der typisk tager tre til fire uger, vil havarikommissionerne forsøge at få et overblik over de oplysninger, de har indsamlet, og derefter kommer de med deres endelige konklusion.
/ritzau/