Fragtskib fyldt med flygtninge slæbes i havn af islændinge

Den islandske kystvagt oplyser til DR, at flygtningeskibet Ezadeen ud for Italiens kyst er i færd med at bliver bjærget i havn. Men vejret giver problemer.

Den 31. december blev fragtskibet Blue Sky M bjærget ud for Italiens kyst. Ligesom på Ezadeen havde mandskabet forladt skibet og efterladt de omkring 900 flygtninge ombord. (Foto: © Reuters)

Efter timers kamp i voldsomt vejr er flygtningeskibet Ezadeen nu sikkert på vej i havn. Det oplyser den islandske kystvagt til DR Nyheder.

Det islandske fartøj Tyr var det første skib, der nåede ud til fragtskibet, der er fyldt med flygtninge natten til fredag.

- Det islandske kystvagtsfartøj (Tyr, red.) er nu i færd med at slæbe fragtskibet i havn, siger Hrasnhildur Stefansdottir, som er talsmand for den islandske kystvagt, til DR Nyheder.

Hun fortæller, at fragtskibet med omkring 450 flygtninge ombord er løbet tør for brændstof, og det derfor ikke er muligt at sejle skibet i havn.

De regner med, at Ezadeen og de mange flygtninge ankommer sikkert i havn engang i eftermiddag, men vejret giver problemer.

- Vejret er utrolig dårligt i området, derfor sejler de langsomt, siger Hrasnhildur Stefansdottir til DR Nyheder.

Nødkald fra passager

Det 73 meter lange fragtskib Ezadeen er oprindeligt indregistreret i Sierra Leone og sejlede ifølge BBC ud fra en havn i Tyrkiet med de omkring 450 flygtninge ombord.

EU's grænseagentur, Frontex, blev alarmeret i nat, da en passager fik held med at kontakte dem via skibets radio.

- Vi er her uden besætning, vi sejler mod Italiens kyst, og der er ingen til at styre skibet, sagde passageren ifølge den italienske kystvagt.

Det islandske skib Tyr var det eneste fartøj i nærheden og sejlede straks til hjælp. På grund af det dårlige vejr er det først her til formiddags lykkes at indlede selve bjærgningen af flygtningeskibet.

Ny udvikling blandt menneskesmuglere

Ezadeen er et 50 år gammelt fragtskib, der tidligere er blevet benyttet til kvægtransport. Det er indregistreret hos et libanesisk firma, men er på en eller anden måde faldet i hænderne på menneskesmuglere.

Fragskibet er blot det seneste eksempel på en ny udvikling blandt menneskesmuglere, som på det seneste er begyndt at benytte større skibe til at flytte flygtninge på tværs af Middelhavet.

Ifølge William Spindler fra FN's flygtningeprogram, UNHCR, handler det om profitmaksimering.

- Jo flere de kan have ombord, jo flere penge kan de tjene, siger han.

Derudover pointerer han, at det er nemmere at gemme flygtninge på et fragtskib, der udefra ser ud som om, at det sejler med legitim last.

I en udtalelse nytårsdag skriver Frontex:

'I en hurtigt tilpasning af strategi - som er blevet deres varemærke - er smuglerne begyndt at bruge større både. Disse er typisk fragtskibe, som ikke længere er i aktiv tjeneste, op til 75 meter lange og som er indkøbt i havne i det sydøstlige Tyrkiet - særligt Mersin; som stadig har en færgeforbindelse til den syriske havn Latakia. Det er derfor muligt at komme dertil for titusinder af syrere, som flygter fra konflikten i deres hjemland.'

Den italienske kystvagt oplyser til BBC, at de fleste af de mange flygtninge ombord netop stammer fra Syrien.