Rusland har ingen nødstedte ubåde i svensk farvand - eller nogen andre steder for den sags skyld.
Sådan lyder meldingen fra Ruslands forsvarsministerium søndag, efter der siden fredag har været forlydender om, at en nødstedt russisk miniubåd befinder sig et sted i Stockholms skærgård.
- Ruslands ubåde, ligesom skibe på havets overflade, har fulgt deres opgaver i verdenshavene i henhold til planen.
- Der har ikke været nogen nødsituationer eller ulykker med de russiske militære fartøjer, siger en unavngiven talsmand fra det russiske forsvarsministerium ifølge det statslige nyhedsbureau Itar-Tass
Tilstedeværelse kan få alvorlige konsekvenser
Flere ting peger ellers på, at det kan være en nødstedt russisk ubåd, som svenskerne i flere dage har efter. Og viser det sig, at det er tilfældet, inden russerne bekender kulør, kan det få alvorlige konsekvenser, fortæller DR's korrespondent i Sverige Ole Ryborg.
- Hvis det er en ubåd i nød, og russerne beder om hjælp til at bjærge den, så vil svenskerne selvfølgelig hjælpe. Men hvis russerne ikke siger noget, og man opdager et fartøj, så vurderer eksperter heroppe, at svenskerne vil angribe, siger han.
Ubådens tilstedeværelse vil nemlig i et sådant tilfælde blive opfattet som fjendtlig indtrængen i svensk farvand. Det vurderer flere tidligere svenske officerer ifølge Ryborg.
Alt peger på russerne
Det er en observation fra et øjenvidne, der har fået det svenske forsvar på sporet af ubåden, fortæller Ole Ryborg.
- Samtidig har Sveriges radiotjeneste, som overvåger al radiotrafik i Østersøområdet, opfanget et nødsignal på russisk, som kunne tyde på, at der er en russisk ubåd i sø-nød, siger han.
Tilstedeværelsen af en russisk olietanker, som har befundet sig i internationalt farvand lige udenfor svensk farvand i de seneste fire dage, er også med til at styrke mistanken mod Rusland.
Havde kurs mod dansk havn
Tilsyneladende havde olietankeren som udgangspunkt en dansk havn som destination, men det har siden den 15. oktober sejlet i cirkler ud for den svenske skærgård.
- Den har sejlet rundt i fire dage uden rigtigt at flytte sig, udover at sejle lidt frem og tilbage. Det, man mistænker, er, at der er tale om en såkaldt miniubåd, der kan have ti mand om bord, og som kan sejle under vand, men også meget hurtigt ovenpå vandet, siger han og fortsætter:
- Men sådan et skib skal have et moderskib, fordi det ikke kan sejle særlig langt, og der har man altså en mistanke om, at det her olieskib kan være moderskib til en miniubåd.
Skibet forlod området kort efter svenske medier lørdag begyndte at skrive om dets tilstedeværelse. Ifølge hjemmesiden Marine Traffic er skibet NS Concord et russisk handelsskib, men sejler under liberisk flag.