Flymysterium: Vi leder efter en høstak - ikke en nål

Tiden rinder ud for eftersøgningsholdet, hvis de vil finde den sorte boks på nedstyrtet MH370.

- Vi leder ikke efter en nål i en høstak - vi forsøger stadigvæk at finde ud af, hvor høstakken er.

Sådan betegner Mark Binskin, der er næstkommanderende i den australske hær, status for eftersøgningen af det styrtede MH 370.

Det siger han til flere internationale medier dagen derpå for de pårørende til passagererne på Malaysia Airlines flyet, der forsvandt for 17 dage siden.

Kamp mod tiden

I går slukkede den malaysiske premierminister deres sidste håb, da han sagde, at flyet 'formodes' at være styrtet ned i Det Indiske Ocean.

Nu er et større eftersøgningsarbejde i gang, der bliver ledet af de australske myndigheder med hjælp og udstyr fra blandt andet USA.

Og det er en kamp mod tiden, for de sorte bokse udsender kun signaler i 30 dage.

Derefter bliver batteriet i boksene langsomt flade, men der kan gå yderligere 15 dage, før signalerne er endeligt forsvundet.

- Vi skal være heldige. Det er et kapløb mod tiden for at nå frem til det område, hvor de sorte bokse er, så vi kan opsnappe dens signaler, siger John Goglia, der er tidligere medlem af det amerikanske Havarikommission til AP.

Måske får vi aldrig svar

Hvis de to sorte bokse bliver fundet, vil vi måske blive klogere på, hvad der er sket om bord på flyet, da de giver detaljeret indsigt i selve flyvningen.

Den ene boks lagrer information om flyets mekaniske tilstand, mens den anden boks gemmer på kommunikationen i cockpittet.

Der er dog den hage, at lydoptagelserne fra cockpittet kun omfatter de sidste to timers samtaler.

Derfor kan det være, at vi aldrig får svaret på, hvem der havde styringen over flyet, hvis flyet har fløjet i længere end to timer, inden det styrtede i havet.

Rapid decompression

Det er en udbredt teori, at flyet har fløjet på autopilot, efter det afveg fra sin rute fra Kuala Lumpur til Beijing og siden tabte højde.

Ved tidligere flystyrt, er der set pludselige højdetab i forbindelse med et såkaldt 'rapid decompression', hvilket vil sige et pludseligt fald i kabinetrykket.

Faldet i kabinetryk kan forårsage, at piloter og passager mister bevidstheden, hvis de ikke får iltmasker på og kommer ned i en højde, hvor der er mere ilt i en fart.

Øde område

Hvis flyet er sat på autopilot, flyver det videre også selv om kaptajnen og andenpiloten er bevidstløse.

Det er dog alt sammen teorier, der kan blive afmystificeret, hvis flyets sorte bokse bliver fundet.

Men først skal eftersøgningsområdet indsnævres, og det kan fund af vragdele hjælpe med. Heller ikke det bliver en nem opgave, da området er meget lidt befærdet.

- Området er et af de mest øde steder på jorden, og det er mange skibe, der er forliste derude, siger den australske forsvarsminister David Johnston.

Eftersøgning udsat

Analyser af satellitdata har vist, at flyet efter alt at dømme er styrtet ned i et område 2.500 km vest for Perth.

Et kraftigt uvejr i området har gjort, at eftersøgningen foreløbig er indstillet. Uvejret kan vare i et par dage.

Dermed bliver kapløbet mod tiden yderligere forstærket.