Flyet lettede fra den malaysiske hovedstad, Kuala Lumpur, fredag den 7. marts klokken 17:41 dansk tid med kurs mod Beijing i Kina.
Flyet er en Boeing 777 og skulle have landet i Beijing fredag kl. 23:30 dansk tid. På sin rute havde flyvemaskinen flight-nummer MH370.
Premierminister: Styrtet ned
Malaysias premierminister siger, at det forsvundne fly er styrtet ned. Det oplyste han på et pressemøde mandag den 24. marts.
- Det er med sorg, at vi må formode, at MH 370 er styrtet ned, og at ingen om bord har overlevet. Alt tyder på, at flyet er styrtet ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean, sagde den malaysiske premierminister Najib Razak.
Den malaysiske premierminister fortæller, at det er nye satellitoplysninger, der har ført til, at man nu mener at vide, at flyet er styrtet ned i Det Indiske Ocean vest for Perth i Australien.
Stjålne pas
Der var 227 passagerer ombord, herunder 153 kinesere og 38 malaysiere. Derudover var der 12 besætningsmedlemmer. Blandt passagererne var der to iranere, der rejste på falske pas, først blev de stjålne pas knyttet til terrormistanker. Senere har myndighederne oplyst, at de ikke mener, at mændene har terrorforbindelser.
Kontakt en time efter afgang
Til at starte med oplyste Malaysia Airlines, at man mistede kontakt med flyet klokken 19:40, altså to timer efter afgang. Men nogle timer senere ændrede man det til klokken 18:30 dansk tid, altså cirka en time efter flyet lettede.
Flyets seneste kendte position var over havet nordøst for Malaysia med kurs henover Vietnam og Cambodja. Derfor fokuserede den første eftersøgningsindsats på det Sydkinesiske Hav.
Flyet forsvandt uden at udsende alarmsignaler.
Skiftede retning
Der har været en række rapporter om mulige vrag og oliepletter, men alle har indtil videre vist sig ikke at være relaterede til flyet.
Sent fredag den 14. marts dansk tid kom det frem, at nye oplysninger om det forsvundne MH370 viser, at det skiftede retning og højde, efter det mistede kontakten med landjorden. De oplysninger fik malaysisk politi til at ransage pilotens hjem.
Ifølge de nye undersøgelser har nogen med vilje drejet flyet, der ellers var på vej fra Kuala Lumpur til Beijing, tilbage mod Malaysia og videre mod vest for derefter igen at skifte kurs mod nordvest, før det forsvandt fra alle militære radarer.
Slukkede kommunikationsudstyr
Lørdag den 15. marts om morgenen oplyste Malaysias premierminister, at nogen bevidst havde slukket for flyets kommunikationsudstyr.
Han understregede, at de nye informationer ikke fastslår mediespekulationer om, at flyet er blevet kapret. Derfor står det fortsat hen i det uvisse, hvorfor flyet forsvandt på mystisk vis.
Sammenstilling af satellit- og radardata gjorde, at man ifølge CNN arbejdede ud fra to mulige ruter, som flyet kan have fløjet.
En nordlig korridor fra det nordlige Thailand i retning mod Kazakhstans og Turkmenistans grænser over Den Bengalske Bugt, eller en sydlig korridor fra Indonesien mod den sydlige del af Det Indiske Ocean. Derfor indstillede mand eftersøgningen i området omkring den oprindelige rute.
Premierministeren sagde til et pressemøde lørdag den 15. marts, at ny data viser, at den seneste kontakt flyet har haft med satellitter var klokken 01:11 lørdag den 8. marts dansk tid, altså cirka syv timer efter det forsvandt fra de civile systemer.
Reuters har tidligere talt med en kilde omkring den amerikanske del af efterforskningen, der siger, at det er mest sandsynligt, at flyet er fløjet sydover, hvor det formodentlig er løbet tør for brændstof og styrtet i havet. Det er nu også på denne kurs som de malaysiske myndigheder i dag formoder, at flyet er styrtet i havet sydvest for Australien.
Ruten henover Den Bengalske Bugt ville have ført flyet mod indisk luftrum, hvor kilden mener, at det ville være blevet afvist af det indiske luftvåben.