Nye oplysninger om det forsvundne fly Malaysia Airlines 370 viser ifølge New York Times, at det skiftede retning og højde, efter det mistede kontakt med landjorden.
Det antyder altså, at piloten havde kontrol med flyet i længere tid, end de hidtidige data har vist.
Det er radarsignaler fra det malaysiske militær, der viser, at flyet steg til omkring 13,7 kilometers højde og tog et skarpt sving mod venstre kort tid, efter det forsvandt fra de civile radarer.
Senere viser militærets radarmålinger, som ikke er offentliggjorte, men som myndighederne hævder at have overgivet til USA og Kina, at flyet satte gang i en ujævn nedstigning til godt syv kilometers højde.
Det drejede mod sydvest, steg lidt igen og fløj mod Det Indiske Ocean.
Data øger mistanke
Kilder, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, siger, at dataene styrker mistanken om, at der kan være foregået noget kriminelt ombord på flyet, da det ser ud til, at flyet blev ført af kurs med vilje.
Da det blev drejet væk fra sin nordøstlige rute og i stedet fløj mod vest, benyttede det sig af en luftvejskorridor, der normalt bruges til at flyve til Mellemøsten og Europa.
Dette antyder ifølge Reuters' anonyme kilder, at det var piloterne eller andre med kendskab til luftveje, der styrede flyet.